Pas op de plaats in proces Meierijgemeenten

16 mei 2012

Pas op de plaats in proces Meierijgemeenten

In een gezamenlijke brief aan de colleges van B en W hebben de SP fracties uit Schijndel en Boxtel om duidelijkheid gevraagd over het proces rondom de intergemeentelijke samenwerking, zoals die nu met Meierijgemeenten wordt voorbereid. De beide SP fracties hebben de handen ineen geslagen, omdat ze vinden dat het proces veel te snel gaat en de nog voor de zomer aangekondigde gezamenlijke bijeenkomst voor gemeenteraden veel te voorbarig is. 'Laat er eerst maar eens duidelijkheid komen over de aard van de samenwerking en de kaders', aldus raadsleden Eric van den Broek (Boxtel) en Tonnie Wouters (Schijndel). Daarnaast vinden de beide fracties dat de colleges uit moeten sluiten dat er sprake zou zijn van een gemeentelijke herindeling. Samenwerken ja, maar een gemeentelijke herindeling nee.

Vorige maand kondigde ook de gemeenten Boxtel en Schijndel aan dat men zich ging aansluiten bij de verkennende besprekingen met de andere Meierijgemeenten Haaren, Sint-Michielsgestel, Vught en Sint-Oedenrode, om een intergemeentelijke samenwerking op te starten. De SP heeft meermaals aangegeven het nut en de noodzaak van samenwerking te zien en te onderschrijven. 'Vooral op organisatorisch en financieel gebied zijn voor gemeenten efficiencyvoordelen te behalen, door met elkaar samen te werken', zeggen SP-raadsleden Tonnie Wouters uit Schijndel en Eric van den Broek uit Boxtel.

Toch heeft de SP moeite met het huidige proces en dan met name de onduidelijkheid die er nog is over hoe de samenwerking er nu uit moet komen zien en de snelheid die de colleges van de betreffende Meierijgemeenten erin willen leggen. Wouters en Van den Broek daarover: 'Op zichzelf prima, maar wij vinden het toch verstandig om op dit moment eerst pas op de plaats te maken. Zodadelijk nemen we besluiten waardoor eigen beleid per gemeente op bepaalde onderwerpen niet meer mogelijk is. Een raadsbijeenkomst voor de zomer gaat dan ook veel te snel. Elke gemeente moet eerst in de gemeenteraad maar eens duidelijkheid scheppen over de kaders en randvoorwaarden van zo'n samenwerking.'

Herindeling? Nee!
De SP herhaalt daarnaast in de brief haar standpunt dat van een eventuele herindeling of een voorbereiding daartoe al helemaal geen sprake kan zijn. 'Op het moment dat daar sprake van zou zijn of van kleinschalige bestuurlijke fusies, dan moet de bevolking per gemeente zich daar eerst via een referendum over uitspreken', aldus de SP-fracties in Schijndel en Boxtel. Tot op heden hebben de diverse colleges van de deelnemende Meierijgemeenten zich niet klip en klaar tegen herindeling uitgesproken en maakte het Schijndelse college zelfs toespelingen op een mogelijke kleinschalige bestuurlijke fusie, door die optie niet bij voorbaat uit te sluiten.