College neemt gas terug in proces intergemeentelijke samenwerking

9 juni 2012

College neemt gas terug in proces intergemeentelijke samenwerking

Het Boxtelse college heeft toegezegd om het proces rondom de intergemeentelijke samenwerking met Meierijgemeenten enigszins te vertragen. De Boxtelse en Schijndelse SP-fracties hadden daar om gevraagd, omdat zij vrezen dat de gemeentes straks ‘ja’ zeggen tegen een samenwerking die de betreffende gemeenteraden niet willen. Nog voor de zomer zou een gezamenlijke raadsbijeenkomst worden georganiseerd, maar die wordt inmiddels al over de zomer heen getild. Ook heeft burgemeester Van Beers toegezegd dat de intergemeentelijke samenwerking eerst in de gemeenteraad besproken zal gaan worden.

Vorige maand stelde de gezamenlijke SP-fracties uit Boxtel en Schijndel al vragen over de samenwerking met de Meierijgemeenten Haaren, Sint-Michielsgestel, Vught en Sint-Oedenrode. ‘Elke gemeente moet eerst in de gemeenteraad maar eens duidelijkheid scheppen over de kaders en randvoorwaarden van zo’n samenwerking’, aldus de gezamenlijke SP-fracties.

Gezamenlijke raadsbijeenkomst na de zomer
Het college van B&W gaat nu in ieder geval eerst de gemeenteraad een uitspraak laten doen over de intergemeentelijke samenwerking. Waarschijnlijk zal het onderwerp in augustus of september terugkomen op de Boxtelse raadsagenda. De SP-fracties hebben tevens aangegeven dat het nu nog veel te voorbarig is om nog voor de zomer een bijeenkomst van de gezamenlijke gemeenteraden te organiseren, zoals dat door de colleges van de betreffende Meierijgemeenten was voorgesteld. En met succes: de eerder aangekondigde bijeenkomst is geschrapt en wordt over de zomer getild, zo maakte burgemeester Van Beers deze week tijdens het seniorenconvent aan fractievoorzitters bekend.

Gemeenteraad eerst aan het woord
De Boxtelse SP-fractievoorzitter Eric van den Broek is tot zover tevreden: ‘We hebben via schriftelijke vragen en in het debat over het jaarverslag aandacht gevraagd voor de snelheid van het proces. Dat gaat veel te snel. Zodadelijk zitten we opgescheept met een gedrocht van een samenwerking die niemand wil. Gelukkig is er nu toegezegd dat de gemeenteraad eerst goed aan het woord komt. En wanneer er onverhoopt sprake zou gaan zijn van voorstellen voor een bestuurlijke fusie of herindeling, dan moet natuurlijk de bevolking eerst aan het woord komen. Die situatie is overigens wat ons betreft al helemaal niet aan de orde.’

Veel vraagtekens rondom proces intergemeentelijke samenwerking en veel te snel.