Magere oogst college, vooral kwetsbare groepen de dupe van keuzes

29 juni 2012

Magere oogst college, vooral kwetsbare groepen de dupe van keuzes

Gisteren werd in de commissie bestuurlijke zaken gediscussieerd over het dekkingsplan 2013-2016. Het college probeert met alle macht haar magere prestaties van de afgelopen jaren te verdoezelen, door te stellen dat er in 2013 en verder eindelijk geoogst gaat worden. Commissielid Nick Geerlings noemde de oogst echter ‘zeer mager’ en hij had geen goed woord over voor de keuzes die het college in het algemeen maakt en heeft gemaakt.

Daarnaast is duidelijk dat Boxtel de komende jaren de hand op de knip moet houden. Met de manier waarop het college dat wil doen, zijn de coalitiepartijen het in grote lijnen eens. Maar de oppositiepartijen hebben juist kritiek op de gemaakte keuzes, of het ontbreken daarvan.

Nick Geerlings verwoordde het als volgt: ‘Wat ons zeer verbaast is uw stelling dat u 2013 tot ‘Oogstjaar’ hebt uitgeroepen. Het lijkt er sterk op dat u nu een jaar voor de verkiezingen toch nog probeert te doen lijken dat er heel wat gepresteerd is, maar eerlijk gezegd is het dan wel een heel magere oogst die u Boxtelaren voorschotelt.’

Geld over de balk
Vervolgens refereerde Geerlings aan een hele reeks blunders, verkeerde keuzes en geld dat door dit college over de balk is gesmeten:

• ‘Zo had u in het begin van uw regeerperiode beter een historisch besluit kunnen nemen richting kwetsbare groepen, zoals minima en cliënten van de WMO, waarvoor het beleid altijd budgetneutraal ingevuld moest worden en waarvoor er dus geen geld bij mocht.
  • Wat te denken van de kapitaalsvernietiging door de onnodige verplaatsing van de Molenwijkschool?
  • Wat te denken van onnodige investering in een de wijkoverstijgende Molenwijkschool in MIGA, waar bewoners nooit om gevraagd hebben en wat 2,7 mln euro kost, wat neerkomt op 180000 kapitaalslasten.
  • Wat te denken van het geld over de balk smijten aan parkeeronderzoeken, waar bij de besluitvorming over het centrumplan vervolgens niks mee wordt gedaan?
  • Wat te denken van het aankomende aankoopbedrag van de pastorietuin, terwijl er veel goedkopere en betere parkeeropties zijn?
  • Wat te denken van het over de balk smijten van ambtelijke inzet ten behoeve van de plannen boomgaard en vijver, die makkelijk bespaard hadden kunnen worden als er eerder naar de burger was geluisterd?
  • Wat te denken van het inzetten van dure adviesbureaus, al in het proces van collegevorming?
  • En we kunnen inmiddels doorgaan tot in het oneindige: ruzie met een heel reeks aan adviesorganen, het gedoe rondom de Schijndelseweg, de soap rondom het schaliegas et cetera, et cetera, et cetera. Hoezo oogsttijd?’

Het dekkingsplan zal nu verder verwerkt worden in de begroting die in het najaar door het college zal worden gepresenteerd.