SP wil opkomst verkiezingen bevorderen door weer borden aan lantaarnpalen te hangen

19 juni 2012

De Boxtelse SP-fractie gaat volgende week in de raadsvergadering verzoeken om het in Boxtel weer mogelijk te maken verkiezingsborden aan lantaarnpalen te hangen. Sinds een aantal jaren is dat in Boxtel niet meer mogelijk en de SP zal proberen dit vanaf de aanstaande verkiezingen weer mogelijk te maken. De SP wil het met haar initiatief voor alle partijen mogelijk maken om de verkiezingen zoveel mogelijk aan de man te brengen. De landelijke overheid probeert al jaren via allerlei opkomstbevorderende maatregelen, de opkomsten bij verkiezingen te vergroten. ‘Dit initiatief past daar perfect bij’, aldus de SP.

Op 12 september aanstaande gaat Nederland weer naar de stembus en de landelijke partijen draaien zich momenteel warm, via congressen, het samenstellen van de kandidatenlijsten en het presenteren van de verkiezingsprogramma’s. Ook in Boxtel werpen de verkiezingen hun schaduw vooruit. De Boxtelse SP-fractie probeert volgende week via een motie in de gemeenteraad te bereiken dat in Boxtel voor het eerst sinds een aantal jaren weer verkiezingsborden aan lantaarnpalen gehangen kunnen worden.

Jammer
Fractievoorzitter Eric van den Broek zegt het volgende over het initiatief: ‘In het verleden is in Boxtel besloten die mogelijkheid niet meer te bieden, omdat borden vaak tot lang na de verkiezingen bleven hangen. Bovendien werden de borden wel eens onvoldoende bevestigd en werd er vanuit een aantal politieke partijen wel eens geklaagd of de lantaarnpalen niet zouden beschadigen door de bordjes. In feite jammer, want het hangen van borden maakt deel uit van de politieke cultuur en het is een uitstekende mogelijkheid om de verkiezingen extra bij de kiezers op het netvlies te brengen.’

Duidelijke afspraken
De SP wil in haar voorstel ook duidelijke afspraken maken over het hangen van de borden. Zo mag de verkeersveiligheid in geen geval in het geding komen en draaien de politieke partijen zelf op voor eventuele schades. Bovendien moeten er volgens de SP duidelijke afspraken gemaakt worden over de termijn waarbinnen de borden opgehangen kunnen worden en vervolgens weer van de lantaarnpalen afgehaald moeten worden.

Andere plaatsen geen problemen
‘Zo beperk je dit tot de verkiezingen en loop je als gemeente geen risico’s. In plaatsen als Uden, Son & Breugel en Tilburg kunnen politieke partijen in verkiezingstijd nog steeds borden ophangen en daar levert dat geen noemenswaardige problemen op. Burgemeester Van Beers heeft in het verleden in een artikel in Brabants Centrum al aangegeven sympathiek te staan tegen het weer kunnen ophangen van verkiezingsborden, vooral omdat je volgens de burgemeester zo goed kunt laten zien dat de verkiezingen eraan komen’, aldus Eric van den Broek in een toelichting op het voorstel. ‘Bovendien zou dat ook tegemoetkomen aan klacht van veel politieke partijen dat de huidige algemene aanplakborden te klein zijn en ook voor meerdere doeleinden worden gebruikt, waardoor het moeilijk is om via deze algemene borden in verkiezingstijd in het straatbeeld te blijven.’

Motie verkiezingsborden aan lantaarnpalen.

Brabants Centrum - Archief 2010: Verkiezingsborden te klein in Boxtel.