Verzet tegen parkeerplan pastorietuin groeit

8 juni 2012

Verzet tegen parkeerplan pastorietuin groeit

De bezwaren tegen het parkeerplan pastorietuin stapelen zich vanuit vele Boxtelaren en evenzovele richtingen op. Waar het college van B&W het plan twee weken geleden met veel bombarie presenteerde als ‘laatste haalbare optie’, laten vele Boxtelaren nu al weten dat ze de plannen niet zien zitten. Aankomende dinsdag praat de politiek in de commissie ruimtelijke zaken over de plannen. De SP hoopt dat de plannen nog niet zijn dichtgetimmerd in de coalitie van Balans, Combinatie95, Pvda/Groenlinks en DPBL.

Niet eens contact met bisdom geweest
Inmiddels is ook duidelijk geworden dat de eigenaar van de pastorie, het Bisdom Den Bosch, zich nog over de plannen moet buigen een aarzelt of de pastorietuin überhaupt deels opgeofferd zou moeten worden. Daar komt nog eens bij dat de vorig jaar verbouwde pastorie een rijksmonument is en de tuin onlosmakelijk is verbonden aan het 19e eeuwse gebouw. Ook werd deze week duidelijk dat verantwoordelijk wethouder Van der Zanden, die zelfs niet eens contact met het Bisdom heeft gehad, geen idee heeft van de financiële haalbaarheid van het plan en de eventuele verkoopvoorwaarden.

Groeiend verzet tegen plannen
De SP-fractie is vindt het ongelofelijk dat het college zo’n slecht en gebrekkig voorbereid plan, als laatste haalbare oplossing presenteert. ‘Ongelofelijk dat de wethouder het in zijn hoofd haalt een plek te bestemmen voor parkeren, zonder dat er direct overleg is geweest met de eigenaar van die plek en de verkoopvoorwaarden voor een eventuele aankoop bekend zijn’, reageert fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP op het bericht dat het Bisdom in feite nog niet eens op de hoogte is van de plannen van het Boxtelse gemeentebestuur. ‘We hebben inmiddels een waslijst aan inhoudelijke bedenkingen, maar met deze onzorgvuldigheid is de kans nog groter dat Boxtel doordendert naar een nieuwe megablunder in deze bestuurlijke soap. Hopelijk zien de politieke partijen het licht nog. Vooral partijen als PvdA/Groenlinks en Combinatie95 kunnen het vanuit hun duurzame traditie hier toch niet mee eens zijn?’

De SP weet zich in haar kritiek inmiddels gesteund door vele Boxtelaren, zo blijkt ook uit vele reacties in de media. Een bloemlezing:

Marije van Kuijk (namens bewoners Elisabethdael):
‘Amper een paar weken nadat de bewoners opgelucht waren omdat de vijver en boomgaard niet aangetast worden, komt de gemeente met dit plan op de proppen. Een grote parkeerplaats lokt veel extra verkeer richting Elisabethdael en gaat de rust verstoren. Boxtel moet alle alternatieven nog maar eens onder de loep nemen.' (Brabants Centrum)

Dimitri de Pont (bewoners ’t Hofje):
‘Het is onbegrijpelijk dat na het mislukken van die andere plannen nu dit weer uit de hoge hoed wordt getoverd.’ (Brabants Centrum)

P. van der Sloot (via reactie website Brabants Dagblad):
‘Wethouder Van der Zanden is het lachertje van de Boxtelse Politiek. Hij komt opnieuw met een idioot idee. Waarom meer parkeerplaatsen? Het laatste stukje groen in het centrum van Boxtel moet als het aan Van der Zanden ligt ook nog weg.' (Brabants Dagblad)

Ruud van Nooijen (bewoner Oost):
‘Andermaal dreigt een aanslag te worden gedaan op een historisch stuk groen in het hart van Boxtel.’ (Brabants Centrum)

Omwonende, bewoner Dekanij (via reactie website Brabants Dagblad):
'Hoe is het toch mogelijk dat alle mogelijke plekken die tot nu toe zijn voorgesteld als parkeerplaats, de enige groene plekken in het hart van Boxtel zijn met bovendien de nodige historische waarde. Als bewoner van de Dekanij ben ik als meer dan 20 jaar blij met het uitzicht op de mooie pastorietuin. Is het nou echt niet mogelijk om een andere plek aan te wijzen als parkeerplaats?’ (Brabants Dagblad)

Steven van Groeningen (centrumondernemer):
'Ik voorspel dat Boxtel straks spijt krijgt als de tuin wordt opgeofferd. Zo’n mooi plekje krijg je nooit meer terug.' (Brabants Centrum)

Toos Bosveld (bewoner Centrum):
'Één stuk voor de pastoor en van het andere maak je openbaar groen met een bankje. Heerlijk voor de senioren in de omgeving.' (Brabants Centrum)

Piet van Duinendaal (via reactie website Brabants Dagblad):
‘Wanneer stopt het slopen van Boxtel, al valt er al niet veel meer te verpesten. Hopelijk is het bisdom verstandiger dan de gemeente. Maar ja, ook daar: als ze geld ruiken...' (Brabants Dagblad)

Collegeplannen parkeren pastorietuin voorbarig, volop twijfel over haalbaarheid.