Ambtelijke vragen SP over kappen populieren Apollopad

27 juli 2012

Ambtelijke vragen SP over kappen populieren Apollopad

Op de website van Brabants Centrum stond gisteren te lezen dat op het grasveld aan het Apollopad in Boxtel-Oost, tegenover de Kinderboerderij, een speeltuin komt. Zeven populieren die momenteel rond het veld staan worden gekapt en gebruikt voor de nieuwe voorziening. Na de zomervakantie wordt het plan gepresenteerd aan omwonenden en belanghebbenden. De SP was door buurtbewoners eerder al aangesproken op de geplande kap van de populieren, omdat daar bij eerdere plannen ook al sprake van was. Een aantal bewoners heeft problemen met het kappen van de bomen,omdat ze de populieren beeldbepalend vinden en het liefste zoveel mogelijk groen in de wijk willen behouden. De SP heeft inmiddels vragen gesteld, omdat de gemeente in Brabants Centrum stelt dat bewoners geen bezwaarmogelijkheden hebben.

Het grasveld was eerder in beeld als mogelijke locatie voor de inspiratietuin, maar buurtbewoners tekenden hiertegen bezwaar aan. De speeltuin past echter binnen het bestemmingsplan van het gebied, waardoor de gemeente stelt dat een bezwaarprocedure niet mogelijk is. Wel wordt een informatieavond georganiseerd.

Verschillende bewoners hebben echter problemen met het kappen van de beeldbepalende populieren en willen dit via een bezwaar kenbaar maken aan de gemeente. De SP stelde gisteren inmiddels de volgende vragen.

1. Is het voor bewoners wel mogelijk om bezwaar te maken tegen de kapvergunning van de populieren? Daar moet immers toch apart een vergunning voor worden aangevraagd?
  2. Is de kapvergunning al aangevraagd? Zo ja, tot wanneer loopt de bezwaartermijn?
  3. Zo nee, waarom niet, wordt er nog een kapvergunning aangevraagd, wanneer gebeurt dat en wanneer loopt de bezwaartermijn?

De vragen zijn via de griffier doorgeleid naar de betreffende ambtelijke afdeling.