Gebrekkige communicatie Wmo blijft voortduren

20 juli 2012

Gebrekkige communicatie Wmo blijft voortduren

In Brabants Centrum van vorige week stelt fractievoorzitter Rien Schalkx van Combinatie95 dat de verlaging van het PGB-uurtarief van 16,70 naar 15 euro de getroffen Wmo-cliënten rauw op hun dak is gevallen. Dat klopt, want ook bij het Wmo-meldpunt van de SP zijn deze klachten binnengekomen. Over de diverse klachten kan echter nog iets meer worden gesteld.

Combinatie95 stelt terecht dat de voorlichting en communicatie hieromtrent gebrekkig zijn geweest. Zo geeft de brief aan cliënten geen enkele motivatie van de verlaging van 10 procent.

In lijn met gebrekkige voorlichting
Helaas is deze handelwijze van het college in overeenstemming met de gebrekkige voorlichting en communicatie ten aanzien van de eigen bijdrageregelingen en familie-PGB. De wethouder doet dit af met de veel gebruikte bestuurlijke dooddoener dat de communicatie beter had gekund. Hetzelfde antwoord dat een aantal maanden geleden ook al gegeven werd, maar de communicatie blijft onder de maat en is zeker niet klantvriendelijk.

Combinatie95 was voor bezuinigingen
Het motto van dit college is: de burger centraal. Geldt dat niet voor de kwetsbare burger? Overigens is het natuurlijk wel zo dat de verlaging van het PGB-uurtarief mede mogelijk gemaakt is door Combinatie95 dat eind december 2011 instemde met de nieuwe Wmo-verordening en de daaraan gekoppelde bezuinigingen.