College blijft ruziën met belangengroepen

1 augustus 2012

College blijft ruziën met belangengroepen

Het onderzoek naar de rol van Boxtelse adviesorganen en belangengroepen in de gemeente Boxtel wordt pas na de zomervakantie afgerond. Door het vertrek van burgemeester Van Beers moet eerst in het college worden afgesproken wie voor dit onderzoek verantwoordelijk wordt. Het college schuift het komen tot betere verhoudingen met belangengroepen en de Boxtelse burger daarmee wederom voor zich uit.

Een stagiaire buigt zich in het gemeentehuis over een inventarisatie en analyse van de adviesorganen. Reden voor het onderzoek is het ongenoegen dat diverse commissies, individuele burgers en belangengroepen afgelopen jaar uitten. Ze stelden zich niet gehoord te voelen door het gemeentebestuur. Voor diverse adviesorganen, zoals de Dorpsraad Liempde, het Parkmanagement, de Heemkundekring en de Adviesraad Duurzame Ontwikkeling (ADO), was dit zelfs reden om de adviesfunctie te staken of deels te staken of zelfs helemaal op te stappen in het geval van de ADO.

Weinig daadkracht
Fractievoorzitter Eric van den Broek vindt dat het college weinig daadkracht aan de hand legt als het gaat om het luisteren naar burgers: 'Het is sowieso natuurlijk belachelijk dat wanneer je kritiek krijgt van belangengroepen, je als college en coalitie besluit dan maar het functioneren van de belangengroepen te gaan onderzoeken. Dat is al de omgekeerde wereld, lijkt me. Maar dat een personeelswisseling in het college nu ook nog reden moet zijn voor uitstel van het oppakken van de onvrede bij burgers getuigt al helemaal van weinig daadkracht op gebied van burgerparticipatie en het luisteren naar mensen.'

SP wil hoorcommissie naar gang van zaken inspraak adviesorganen.