Afvalprobleem niet alleen afwentelen op consument

18 september 2012

Afvalprobleem niet alleen afwentelen op consument

Vorige week discussieerde de commissie ruimtelijke zaken opnieuw over de Boxtelse afvalinzameling en de eventuele invoering van een systeem van Diftar (gedifferentieerde afvaltarieven). Hoewel onder de coalitiepartijen verdeeldheid heerst over Diftar, besprak de commissie een notitie van het college waarin terug te vinden is dat een systeem van Diftar op basis van volume en frequentie als de meest geëigende vorm van afvalinzameling wordt gezien. De SP is tegen Diftar en snapt niet hoe het college tot de tussentijdse keuze voor een systeem van Diftar komt.

Boxtel doet het namelijk namelijk nu al beter als gemiddeld, als het gaat om de scheiding van afval. Ook is de berekende besparing bij gebruik van een systeem van Diftar minimaal, enkele euro’s per huishouden. Bovendien bevat de onderbouwing van het college zeer veel aannamen en onzekerheden. De besparing kan in de ogen van de SP zelfs omslaan in mogelijk meer kosten voor toename van zwerfafval, aanvullende maatregelen op de milieustraat en ander ontwijkgedrag.

Raadslid Dave van de Ven was dan ook zeer kritisch in zijn commentaar, waarbij hij aangaf dat het afvalprobleem veel te veel wordt afgewenteld op consumenten, die relatief weinig mogelijkheden hebben om hun afvalaanbod te verminderen: ‘Ook uit principe zijn wij geen voorstander van Diftar. Voorstanders van Diftar hebben altijd de mond vol van“de vervuiler betaalt”, zoals in deze notitie ook weer. Dan dienen in onze ogen echter primair de producenten aangepakt te worden die het verpakkingsmateriaal produceren en niet de gebruiker die dit afval slechts “overhoudt”.’