Kritische vragen SP over massale overtredingen milieuregels

25 september 2012

Kritische vragen SP over massale overtredingen milieuregels

Vorige week berichtte Brabants Dagblad over het onderzoek dat Provinciale Staten heeft gedaan naar de handhaving op de Stikstofverordening voor veehouderijen. Uit dat grootscheepse onderzoek is gebleken dat veel Brabantse boeren het niet zo nauw nemen met de regels, om natuur en milieu te beschermen tegen de door hen veroorzaakte schadelijke uitstoot van stikstof, ammoniak en fijnstof. Zij sjoemelen kennelijk fors met luchtwassers (geen, te kleine of niet aangezette luchtwassers) en ook zouden stallen niet volgens vergunning gebouwd zijn. De publicaties zijn voor de SP-fracties van de Boxtelse en Schijndelse gemeenteraad reden geweest om de rapportage van de provincie eens kritisch onder de loep te nemen.

Meer dan de helft bedrijven overtreedt milieuregels
Van 627 gecontroleerde bedrijven houden zich 332 (meer dan de helft!!) niet aan de milieuregels, die hen door provincie en gemeenten zijn opgelegd. Bij 38 veehouderijen werden zware overtredingen geconstateerd, die de provincie inmiddels via dwangsomprocedures aanpakt.

Overtreding in Boxtel
In de rapportage is terug te lezen dat in Boxtel 20% (dat zou betekenen 1 van de 5) van de gecontroleerde bedrijven in overtreding is en in Schijndel maar liefst 83% (dat zou betekenen 5 van de 6). Reden voor de fracties om aan de respectievelijke colleges van B&W kritische vragen te stellen over het onderzoek, de bedrijven die in overtreding zijn, het handhavingsbeleid in de gemeente, de representativiteit van de resultaten, eventuele eerdere controles en of de colleges hun beleid nu gaan aanscherpen.

Fikse steken laten vallen
Het onderzoek is in opdracht van Provinciale Staten uitgevoerd, door regionale milieudiensten. Volgens Brabants Dagblad zouden gemeenten fikse steken hebben laten vallen in de handhaving van vergunningen en zou er sprake zijn van onvoldoende toezicht op de naleving van milieuregels. De controle richtte zich uitsluitend op het deelaspect ammoniak en op een deel van elke veehouderij, waarbij de controle was gebaseerd op de Verordening Stikstof en Natura 2000 Noord-Brabant (Stikstofverordening). Wanneer ook andere (milieu)thema’s hierbij betrokken waren geweest, zou de naleving nog lager zijn uitgevallen, aldus de provincie. Regels voor stank, geluid en veiligheid liggen ook vast in gemeentelijke milieuvergunningen voor veehouderijen.

Boxtelse handhaving?
Fractievoorzitter Eric van den Broek van de Boxtelse gemeenteraad neemt de onderzoeksresultaten zeer hoog op: ‘In de mediapublicaties over het onderzoek wordt ten slotte gesteld dat gemeenten hun handhavers mee hadden kunnen laten lopen met de provinciale controles, maar zij lieten die kans om efficiënt aan hun handhavingsplicht te voldoen kennelijk grotendeels lopen. Dat werpt wat ons betreft ook een aantal vragen op of in de Boxtelse situatie handhavers hebben meegelopen met de provinciale controle en de wijze waarop Boxtel doorgaans haar eigen milieuregels handhaaft. Wij gaan ervan uit dat het College de resultaten van dit onderzoek zeer serieus neemt.’

Rapport evaluatie toezicht en handhaving verordening Stikstof.
Brief aan College van B&W met vragen over de handhaving van de milieuregels.