SP ontstemd over handelwijze college

12 oktober 2012

SP ontstemd over handelwijze college

De Boxtelse SP-fractie is bijzonder ontstemd over de handelwijze van het college van B&W bij de beantwoording van een reeks vragen die zij in mei van dit jaar stelde over de centrumplannen en de parkeerplannen voor de pastorietuin. Inmiddels hebben de coalitiepartijen hun plannen er al lang doorheen gedrukt en viel gisteren een kort briefje op de deurmat van de SP, dat het college de vragen als beantwoord acht. De SP is zeer ontstemd over de gang van zaken en eist opheldering.

De SP stelde in mei vragen aan het college om duidelijkheid en aanscherping te krijgen in de overwegingen van het college om de pastorietuin voor parkeren te bestemmen, maar stelde ook vragen over het overleg dat met belanghebbenden heeft plaatsgevonden en het presenteren van de juiste gegevens naar aanleiding van het onderzoek naar parkeerlocaties. Nu zes maanden na dato, beantwoordt het college de vragen van de SP, met de korte mededeling dat de vragen worden zijn geacht te zijn beantwoord.

Niet serieus
Fractievoorzitter Eric van den Broek vindt dat het college met deze handelwijze de gemeenteraad niet serieus neemt: 'Allereerst wordt onze brief pas na 6 maanden beantwoord. Maar daarnaast wordt het gros van de vragen gewoonweg niet beantwoord en is ook niet beantwoord in de mondelinge en schriftelijke beantwoording van dit onderwerp. In feite is het onvoorstelbaar dat een raadsfractie zo door het dagelijks bestuur wordt weggezet. Hoe kunnen wij anders onze controlerende taak fatsoenlijk uitvoeren?'

Relevante vragen
De vragen zijn in de ogen van Van den Broek nog steeds zeer relevant: 'Omwille van de waarheidsvinding (o.a. op gebied van het overleg met belanghebbenden), het presenteren van de juiste gegevens (staan nog steeds foutief vermeld op de website) en onderbouwing (de burger en raadsfracties hebben recht op inzage in juiste gegevens, transparante argumentatie en op vragen van onze fractie, aanscherping van de overwegingen). Dat besluitvorming door de trage beantwoording inmiddels in de gemeenteraad heeft plaatsgevonden, doet daarbij niet ter zake.'

De SP heeft nu aan het college gevraagd de vragen alsnog serieus te beantwoorden.