Buurt wil stukje populierenlandschap in Oost bewaren

21 november 2012

Buurt wil stukje populierenlandschap in Oost bewaren

Diverse bewoners van De Hobbendonkseweg en De Hoef in Oost hebben bij de SP aangegeven dat ze graag de zeven karakteristieke populieren en het trapveldje bij de Kinderboerderij willen behouden. De populieren staan op de nominatie gerooid te worden. Het college heeft tot op heden matig gereageerd op vragen vanuit de omwonenden. De SP-fractie heeft gisteren vragen gesteld.

Bewoners aan de Hobbendonkseweg tegenover het betreffende gebied hebben zich enige tijd geleden al gemobiliseerd. Alle betreffende bewoners willen de huidige aanblik met de zeven populieren en het grasveld bewaren, nadat het gebied eerder in beeld was als locatie voor de inspiratietuin. Nu de inspiratietuin inmiddels in Lennisheuvel is gerealiseerd, hoort de buurt niets meer terug vanuit het gemeentehuis. Datzelfde geldt voor bewoners met dezelfde wens uit het aan de Kinderboerderij gelegen De Hoef.

Huidige invulling in lijn met speelruimteplan
De huidige invulling van het gebied komt tegemoet aan de bestemming die vanuit het speelruimteplan wordt geadviseerd, namelijk een natuurlijke speelplek, een trapveldje, met eventueel enkele speeltoestellen. De bewoners willen daarbij graag de populieren behouden.

In lijn met erfgoednota
Fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP geeft aan dat die wens tegemoet komt aan de inhoud van de erfgoednota: ‘Vroeger stond met name Boxtel-Oost en het aanliggende gebied richting Liempde bekend als een karakteristiek populierenlandschap. In de erfgoednota is opgenomen om allerlei initiatieven te nemen om dat cultuurhistorische gebied zoveel als mogelijk terug te brengen of in stand te houden. Het behoud van de populieren zou daar in passen.’

Overleg met bewoners
De SP heeft vragen gesteld aan het college, waarbij de fractie verzoekt om snel in overleg te gaan met bewoners. Daarnaast heeft de commissie bezwaarschriften in een eerdere uitspraak over de kwestie geadviseerd een extern deskundigenrapport op te stellen, naar de noodzaak van het kappen van de bomen (bijvoorbeeld in het kader van de veiligheid). De SP is benieuwd of dat extern deskundigenrapport al is opgesteld.

Brief met vragen over kappen zeven populieren.