Kritische vragen over subsidieverstrekking Walnoot

28 december 2012

Kritische vragen over subsidieverstrekking Walnoot

De fractie van de SP heeft een aantal kritische vragen gesteld over het meningsverschil dat het college met het bestuur van de Walnoot heeft over de subsidieverstrekking aan de Walnoot. Maandag 7 januari aanstaande staat op de agenda van de commissie maatschappelijke zaken de notitie ‘Advies doorontwikkeling gemeenschapshuizen’. In die notitie wordt gesproken over het meningsverschil dat de gemeente kennelijk met het bestuur van de Walnoot heeft over de subsidieverstrekking. De SP wil voor de commissievergadering op 7 januari opheldering over de achtergronden van het meningsverschil.

Fractievoorzitter Eric van den Broek heeft de stukken inmiddels bestudeerd, contact gehad met het bestuur van de Walnoot en op basis daarvan de onderstaande vragen gesteld aan de ambtelijke organisatie en wethouder De Man. De SP wil graag uiterlijk einde volgende week antwoord op de vragen, zodat die beantwoording nog meegenomen kan worden in de meningsvorming van de fractie.

Vragen meningsverschil college-bestuur de Walnoot:

‘In die notitie wordt op pagina 6 gesproken over het meningsverschil dat de gemeente met de Walnoot heeft over de subsidieverstrekking. De volgende 2 alinea’s zijn daarover op pagina 6 terug te vinden:

De Walnoot is formeel eigendom van het bestuur (als gevolg van een afspraak rond de afbraak van de oude Walnoot), maar de gemeente draagt de kosten van de hypotheek. De relatie met de gemeente is gevoelig als gevolg van een langlopend meningsverschil over de beschikbaarheid van een budget van € 180.000, dat bij de vaststelling van Activiteiten Binden Boxtel is vrijgemaakt voor professionalisering van beheer van de gemeenschapshuizen in Boxtel. Het bestuur van de Walnoot stelt zich op het standpunt dat zij er is voor het exploiteren van het gebouw en niet voor de organisatie van buurtgebonden activiteiten. Vanuit dat perspectief gezien draait de Walnoot redelijk goed, met een behoorlijke bezetting op dagen en avonden. De relatie met professionele partijen in de buurt, zoals Delta Boxtel/de Twern en St.Joseph, maar ook met het wijkplatform, is moeizaam (geweest) als gevolg van conflicten in het verleden, bijvoorbeeld rond de vestiging van het Buurt Informatie Centrum (BIC) in De Walnoot. Deze partijen wijzen erop dat de Walnoot “niet genoeg van de buurt is”.

Zoals ook bij de Rots kent het bestuur grote exploitatieproblemen. De in het ogen van het bestuur noodzakelijke investering in een professionele hoofdbeheerder leidt tot een tekort van minimaal € 30.000 op jaarbasis. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op het sterk slinkende eigen vermogen van de Walnoot. Het bestuur staat mede daarom open voor partijen die permanent willen huren en onderzoekt de mogelijkheden om de beheerkosten terug te dringen.

Dat leidt tot de volgende vragen die wij graag voorafgaand aan de commissievergadering beantwoord zouden willen zien. De vragen kunnen wat ons betreft ambtelijk worden doorgeleid en/of direct door wethouder De Man worden beantwoord:

1. Hoe is de exacte verdeling van de beschikbare subsidiemiddelen/het beschikbare subsidiebudget in Boxtel tot stand gekomen? En waar zitten de verschillen in toekenning per gemeenschapshuis (graag toelichten)?
2. Welke verdeelsleutel is daarbij gehanteerd en met welke argumenten?
3. Hoe komt het dat het in de notitie van het College (opgesteld door De Twern) genoemde meningsverschil met het bestuur van de Walnoot nog niet is opgelost?
4. Deelt de wethouder de kennelijke mening van de opstellers van de notitie dat de Walnoot ‘niet genoeg van de buurt zou zijn’?
5. Wat vindt de wethouder van het feit dat De Twern verantwoordelijk is geweest voor het opstellen van de notitie ‘Advies doorontwikkeling gemeenschapshuizen’ en tevens in diezelfde notitie zichzelf citeert met de conclusie dat de Walnoot “niet genoeg van de buurt is”?

Graag zouden wij deze vragen uiterlijk vrijdag 4 januari beantwoord zien, zodat wij de beantwoording nog kunnen meenemen in de meningsvorming van onze fractie. Wij vinden de vragen dermate belangrijk dat we hier ook artikel 37-vragen over hadden kunnen stellen, maar hopen dat we met deze ambtelijke weg de vragen volgende week vrijdag beantwoord zouden kunnen krijgen.’

De beantwoording van deze vragen zal in ieder geval op maandag 7 januari in de commissie maatschappelijke zaken door de SP aan de orde worden gebracht.

Document ‘Advies doorontwikkeling gemeenschapshuizen’.