Scholieren in actie voor hun ov-kaart

11 januari 2013

Scholieren in actie voor hun ov-kaart

Scholieren van het Jacob-Roelandslyceum hebben, samen met ROOD Boxtel, de lokale jongerenafdeling van de SP, actie gevoerd voor het behoud van de ov-kaart voor studenten. Tijdens de actie gingen scholieren op de foto met een ov-kaart die na 2014 nog wel geldig is. De ov-actie vond vrijdagmiddag 11 januari plaats op het zonovergoten schoolplein van de school. Voor aankomende studenten zou de toekomst er wel eens minder zonnig uit kunnen zien dankzij de plannen van het huidige kabinet.

De jonge SP’ers delen de zorgen over de toegankelijkheid van het onderwijs. Scheidend ROOD-woordvoerder Teun Pijnenburg: ‘Als we niet in actie komen, wordt de start gegeven voor de afbraak van goed en toegankelijk onderwijs. De scholieren van nu worden van twee kanten gepakt. Een schuldenstelsel wordt ingevoerd en de ov-kaart wordt afgeschaft. De reiskosten komen nog bovenop de €30.000 schuld.’

ROOD zal daarom de komende maanden in het hele land de acties opzetten samen met scholieren. Pijnenburg: ‘Studiefinanciering is ingevoerd zodat jongeren kunnen gaan studeren ongeacht de grootte van hun eigen portemonnee of die van hun ouders. Met het schuldenstelsel en zonder ov-kaart gaan we terug in de tijd waar studeren voor de elite was. Daarom zet ROOD zich de komende tijd samen met scholieren heel hard in voor goed en betaalbaar onderwijs.’