SP stelt meningsverschil gemeenschapshuizen aan de kaak

10 januari 2013

SP stelt meningsverschil gemeenschapshuizen aan de kaak

Afgelopen maandag vond in de commissie maatschappelijke zaken een discussie plaats over de toekomst van de Boxtelse gemeenschapshuizen. Door de nieuwe WMO-regels moet het gemeenschapshuizenbeleid in de WMO geïntegreerd worden. De gemeente wil tegelijkertijd ook de (subsidie-)afspraken met de gemeenschapshuizen wijzigen. Uit de stukken bleek echter dat het college met name met De Rots en De Walnoot nog fikse meningsverschillen te overbruggen heeft.

De SP gaf aan het gemeenschapshuizenbeleid zeer belangrijk te vinden voor de leefbaarheid van de wijken. In het verleden heeft de SP al diverse keren aangegeven dat gemeenschapshuizen de huiskamers van de wijk moeten gaan worden. Dat was in de vorige bestuursperiode onder SP-wethouder Ger Wouters ook zo afgesproken, maar van de ontwikkeling van gemeenschapshuizen komt deze periode weinig terecht. Het college kan tot dusver vooral bogen op langlopende meningsverschillen met gemeenschapshuizen De Rots en De Walnoot.

Slechte zaak
'Een slechte zaak dat we eigenlijk kunnen constateren dat er al jaren een patstelling is in een meningsverschil, die een inhoudelijke doorontwikkeling van het gemeenschapshuis kennelijk in de weg staat', aldus fractievoorzitter Eric van den Broek.

Het steekt de SP met name dat het college in het nieuwe beleid de subsidievoorwaarden eenzijdig wenst te wijzigen, zonder eerst op goede voet te komen met de diverse gemeenschapshuizen. Eric van den Broek daarover: 'Het gevaar bestaat dat daardoor vrijwilligers worden gefrustreerd en gaan afhaken.'

Wethouder De Man erkende in haar reactie dat een goede relatie met gemeenschapshuizen belangrijk is om volgende stappen in het beleid te kunnen zetten. Zij zegde toe het onderwerp terug te zullen brengen in de gemeenteraad en in april de commissie maatschappelijke zaken via een tussenrapportage te zullen informeren.