Gewone mensen en kwetsbare burgers onder dit college de dupe van bezuinigingen

16 maart 2013

Gewone mensen en kwetsbare burgers onder dit college de dupe van bezuinigingen

Afgelopen woensdag debatteerde de commissie bestuurlijke zaken over de kadernotitie voor de begroting. Duidelijk is dat er veel nadelige bezuinigingen aan komen, die Boxtel hard zullen treffen. Duidelijk is ook dat het college er niet voor kiest om die groepen burgers zoveel als mogelijk te ontzien. De landelijke maatregelen worden voor Boxtel per definitie budgetneutraal ingevoerd.

'Gewone mensen en kwetsbare burgers worden dupe van de crisis en mogen die gaan betalen: dat is onaanvaardbaar!', zo betoogde commissielid Nick Geerlings tijdens de vergadering van de commissie bestuurlijke zaken. 'Het kabinet hevelt met name sociale taken over naar de gemeentes en geeft daar veel minder geld voor. Hierdoor dreigt sociale verschraling. Gemeenten moeten fel protest laten horen richting VNG en/of kabinet. Wij overwegen hierover een motie in te dienen in de aankomende raadsvergadering.'

De Boxtelse SP-fractie maakt zich met name grote zorgen over de gevolgen voor het zogenaamde ‘sociale domein’. Nick Geerlings: 'Er moet kennelijk 4,5 á 5 miljoen bezuinigd worden. En het college stelt voor om dat budgettair neutraal te doen, waar hebben we dat meer gehoord? Wij zijn daar tegen, want de SP vindt dat de gemeente best gemeentegeld mag steken (dat is een politieke keuze) om de desastreuze gevolgen van het regeringsbeleid enigszins te verzachten daar waar het echt nodig is.'

De SP kondigde aan om in de raadsvergadering met een aantal eigen voorstellen te komen.