JRL-scholieren maken zich zorgen om studiefinanciering

15 maart 2013

JRL-scholieren maken zich zorgen om studiefinanciering

In het kader van de door ROOD georganiseerde actie ‘Spreek je uit’, heeft ROOD Boxtel bij het Jacob-Roelandslyceum (JRL) vele tientallen handtekeningen opgehaald. ‘Spreek je uit’ is een landelijke actie, die jongeren, docenten en scholen oproept om zich uit te spreken tegen de kabinetsplannen om de studiefinanciering uit te kleden en de ov-studentenkaart af te schaffen.

Al vroeg in de gure ochtend gingen de jonge SP’ers op pad om handtekeningen op te halen, stickers en actieflyers uit te delen en aanplakbiljetten te plakken. De leerlingen van het JRL ondertekenden in groten getale een handtekeningenbord en waren vrijwel zonder uitzondering tegen de plannen van het kabinet.

“We moeten er voor waken dat studeren geen elitaire bezigheid wordt en dat scholieren geen financieel probleem hebben als ze besluiten te gaan studeren”, verzucht ROOD-woordvoeder Sander van Kasteren. “Studenten kijken nu al vaak tegen hoge schulden aan als zij hun studie afgerond hebben. Willen wij studenten nu echt opzadelen met een studieschuld van €30.000?” Bovendien berekende het CPB al dat er door de voorgestelde plannen ruim 10.000 studenten minder zullen zijn.

Ben je een leerling van het JRL en wil je helpen met handtekeningen ophalen of wil je meedenken over vervolgacties? Mail dan naar roodboxtel@sp.nl voor meer informatie.

Website ROOD: Spreek je uit!