h

Afgang wethouder Van der Zanden en Balans

24 april 2013

Afgang wethouder Van der Zanden en Balans

Coalitiepartij Balans en haar wethouder Van der Zanden van verkeer, hebben gisteren in de raadsvergadering een gigantische politieke afgang beleefd. De partij die altijd zo hard roept over ‘meer daadkracht’ heeft gisteren één van de belangrijkste speerpunten uit hun verkiezingsprogramma vol overgave laten vallen, namelijk het streven naar ‘een volledige rondweg-Noord tot de A2 afrit Boxtel-Noord/Esch’. In de discussie over het verkeer in Boxtel stemde Balans onder druk van haar coalitiepartners in met de verkeersoplossing die uitgaat van aanpassingen aan de Keulsebaan, een centrumtunnel voor langzaam verkeer bij de dubbele overweg en een ontsluitingsweg voor Ladonk achter de Kalksheuvel langs. De gemeenteraad nam daarmee hetzelfde besluit als vijf jaar eerder in het kader van het GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan). De Noordelijke ontsluitingsweg is nu definitief van de baan.

Participatietraject ‘een schande’
De SP stemde in met het voorstel, maar was zeer kritisch over het gevolgde inspraaktraject. Raadslid Dave van de Ven zei er het volgende over: ‘De wethouder heeft het participatietraject nooit serieus genomen. Ondanks alle negatieve beoordelingen zette de wethouder op eigen houtje de variant met een verkeersontsluiting over de Leenhoflaan weer op de agenda. Een schande.’

De SP-fractie had al een amendement klaarliggen om die variant uit het voorstel te halen, toen de coalitiepartijen met een voorstel kwamen met verkeersoplossingen aan de Keulsebaan, een centrumtunnel voor langzaam verkeer en de zogenaamde TALK-weg (Ladonk-Kapelweg, achter Kalksheuvel langs). Exact dezelfde verkeersoplossingen die 5 jaar geleden in het GVVP zijn voorgesteld (zie bijlage, de betreffende besluiten).

5 jaar soebatten
Fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP maakte er tijdens het debat een treffende opmerking over: ‘Na jaren discussiëren en soebatten komen we nu na 5 jaar uit bij exact hetzelfde besluit, waar de gemeenteraad in het kader van het GVVP al over heeft besloten. Met dat verschil dat Balans tussentijds nog een Noordelijke ontsluitingsweg tussen de plannen heeft willen moffelen. De ambtelijke kosten voor die plannenmakerij hadden we dus gemakkelijk kunnen voorkomen, als het eerder genomen besluit gewoon uitgevoerd was.’

Deel GVVP 2008 over plannen Keulsebaan, TALK-weg en dubbele spoorwegovergang.

U bent hier