Voorstel verhuizing De Hobbendonken rammelt nog aan alle kanten

9 april 2013

Voorstel verhuizing De Hobbendonken rammelt nog aan alle kanten

De SP heeft gisteren in de discussie over de verhuizing van De Hobbendonken naar wijk Munsel/In Goede Aarde flink uitgehaald naar wethouder Tossy de Man. Anderhalve week geleden presenteerde de wethouder als donderslag bij heldere hemel nieuwe plannen voor de zogenaamde Onderwijscarrousel. De plannen werden gepresenteerd op de dag dat de fractie van de SP hetzelfde onderwerp aan de kaak wilde stellen in het vragenhalfuurtje van de gemeenteraad. De wethouder wilde kennelijk vlug-vlug politiek scoren, waardoor wederom de inspraak van burgers werd vergeten en een onvoldoende onderbouwd plan richting de media werd geschoven. ‘En de ouders en scholen konden het belangrijke nieuws weer uit de krant vernemen’, verzuchtte raadslid Nick Geerlings van de SP tijdens de politieke discussie.

College leert niet van vele flaters
Nick Geerlings stak stevig van wal in zijn bijdrage: ‘Vorige week dinsdag was het weer eens raak met knullige wijze van communiceren vanuit dit college naar de burger. Vanaf media websites en de meeste belanghebbenden de dag erop via de krant, konden we teruglezen dat in de onderwijscarrousel De Hobbendonken nu weer niet naar De Wilgenbroek gaat verhuizen, maar verhuist naar Munsel/In Goede Aarde. Wanneer leert dit college nu eens van al die flaters die gedurende de afgelopen periode zijn begaan op gebied van het betrekken en het tijdig informeren van mensen? Is het nu zo moeilijk om even met een boodschap te wachten tot direct-belanghebbenden zijn ingelicht en beter nog: naar hun mening zijn gevraagd? Verwarring alom en de dito reacties konden we de dagen erna alweer in de krant teruglezen. Om nog maar niet te spreken over het passeren van de politiek. Wij hebben het in onze eerdere schriftelijke vragen al gemeld, de drang om politiek toch maar iets gescoord te hebben, er is immers nog niets gepresteerd in deze bestuursperiode, wordt kennelijk met de dag groter, dus haast gaat boven zorgvuldigheid.’

Veel vragen
Ook andere politieke partijen waren buitengewoon kritisch en hadden veel kritiek op de gebrekkige onderbouwing. Net als de SP stelden zij vele vragen over de financiële onderbouwing, de gebruikte leerlingprognoses en het locatie-onderzoek. De SP vindt dat het onderwerp eigenlijk het beste van de raadsagenda kan worden gehaald, waarna het met een goede onderbouwing opnieuw op de agenda komt.