De Rots moet behouden blijven als huiskamer van de wijk

22 mei 2013

De Rots moet behouden blijven als huiskamer van de wijk

Vorige week debatteerde de commissie Maatschappelijke Zaken over de toekomst van De Rots. Op de tafel lagen een drietal scenario's variërend van het opknappen van De Rots, met daaropvolgend een commerciële uitbating, het opknappen van De Rots, met behoud van de huidige functies en het overhevelen van de activiteiten van De Rots naar andere locatie, zoals bijvoorbeeld het gebouw De Wilgenbroek. Die laatste optie was overigens door het college toegevoegd. De keuze van de SP was helder: 'De Rots is een markant gebouw, met cultuurhistorische waarde. Mensen in Oost kennen De Rots en weten De Rots te vinden. Wij behouden De Rots het liefste als gemeenschapshuis, met een brede maatschappelijke functie, in het huidige gebouw.'

De politiek worstelt al jaren met de toekomst van De Rots. Het is een oud gebouw en het bestuur van De Rots wijst al jaren op het achterstallig onderhoud en noodzakelijk geachte verbouwingen. De SP was in de discussie zeer kritisch op de rol van het college. 'Hoe heeft het zover kunnen komen, dat het water bij De Rots zover aan de lippen is komen te staan, waardoor de commissie in feite nu met de rug tegen de muur wordt gezet en geconfronteerd wordt met een drietal scenario’s', aldus commissielid Nick Geerlings.

Commercieel
De SP gaf aan weinig te zien in een commerciële uitbating, omdat De Rots dan in de wijk een echte horecafunctie zou moeten gaan hebben en in haar activiteiten een concurrent zou gaan worden van organisaties als jongerencentrum B-town en het podium. Nick Geerlings: 'Samenwerking en afstemming met die instanties is prima, maar het moeten geen concurrenten van elkaar worden.'

Huiskamer van de wijk
Geerlings besloot zijn betoog met de visie van de SP op gemeenschapshuizen in zijn algemeenheid en De Rots in het bijzonder: 'Wij vinden dat gemeenschapshuizen de huiskamers van de wijk moeten worden, een plek waar jong en oud terecht kunnen, waar voor verschillende doelgroepen veel activiteiten plaatsvinden, een kloppend hart voor de wijk. Daarnaast maakt De Rots deel uit van de sociale as en weten mensen de locatie toch al goed te vinden, die functie moet dus behouden blijven en daar is in onze ogen geen commerciële functie voor nodig. Daarnaast moet De Rots ook een zorgtaak krijgen in het kader van de WMO.'

Wijkwethouder Tossy de Man moet nu met het bestuur van De Rots in overleg over de mening van diverse partijen over De Rots. Daarna komt het college terug naar de politiek.