Dossier kV-station: 'Wethouder Van der Zanden maakt er een potje van'

23 mei 2013

Dossier kV-station: 'Wethouder Van der Zanden maakt er een potje van'

Gisteren discussieerde de commissie Ruimtelijke Zaken andermaal over de omstreden komst van een kV-station. In de hele procedure heeft wethouder Van der Zanden zoveel vragen van burgers en politiek onbeantwoord gelaten, dat verschillende fracties uit de Boxtelse gemeenteraad deze extra bijeenkomst aan hebben gevraagd. Opmerkelijk was dat politiek verantwoordelijk wethouder Van der Zanden tot irritatie van vele boze bewoners uit Lennisheuvel, zelf verstek liet gaan bij de vergadering. Hij werd als woordvoerder namens het college vervangen door burgemeester Van Brummen. De fractie van de SP was niet mild in haar algemene commentaar: 'Wethouder Van der Zanden maakt er een potje van', aldus fractievoorzitter Eric van den Broek.

De fractie van de SP gaf aan zeer teleurgesteld te zijn dat er werd vergaderd, zonder de aanwezigheid van de politiek verantwoordelljk wethouder Van der Zanden.

Raad weer met rug tegen de muur gezet
Eric van den Broek: 'Natuurlijk kunnen er privé-redenen zijn waarom de wethouder vanavond niet aanwezig is, maar dan had het in de reden gelegen dat er door de wethouder en door het college een andere datum was geprikt. We mogen namelijk wel stellen dat de wethouder er een potje van gemaakt heeft, want laten we wel wezen: als er in deze procedure vanaf het begin werk was gemaakt van burgerinspraak en een zorgvuldige procedure, dan was de raad nu niet met de rug tegen de muur gezet, was het niet nodig geweest dat heel Lennisheuvel op de achterste benen was gaan staan en had de politiek er niet keer-op-keer over hoeven vergaderen.'

Wethouder runt gemeente als zijn boerenbedrijf
De SP-fractievoorzitter had geen goed woord over voor de doorlopen procedure en de arrogante opstelling van het college en wethouder Van der Zanden in het bijzonder. 'De wethouder denkt kennelijk dat hij de gemeente kan runnen, zoals zijn eigen boerenbedrijf, waar hij alles zelf bepaalt, maar zo werkt het natuurlijk niet', sprak Van den Broek.

Biomerieux
De SP pleitte voorts nogmaals voor vestiging van de kV-stations op het terrein Biomerieux. Van den Broek: 'Dat terrein zou in onze ogen nog steeds de ideale oplossing zijn om uit den impasse te komen. We hebben over dat terrein vragen gesteld, waar we tot op heden geen antwoorden op hebben gekregen. Die antwoorden zouden we nu alsnog graag hebben.'

Burgemeester Van Brummen wilde echter op geen enkele wijze op vragen over de locatiekeuze ingaan. Waarschijnlijk valt vandaag een besluit in het college over de locatiekeuze. De gemeenteraad is vervolgens weer aankomende dinsdag 28 mei aan zet.