SP luidt noodklok over KV-station, na overleg actiecomité met college

17 mei 2013

SP luidt noodklok over KV-station, na overleg actiecomité met college

Vanochtend werd de fractie van de SP via een persbericht van het actiecomité ZegneetegenKV zeer onaangenaam verrast door de gang van zaken tijdens een overleg dat het comité gisteravond met het college heeft gehad en de inhoud van dat gesprek. Daarnaast is het comité zeer teleurgesteld in het college, nu uit dat gesprek is gebleken dat wethouder Van der Zanden aankomende woensdag niet bij de extra vergadering van de commissie ruimtelijke zaken aanwezig kan zijn vanwege het niet afstemmen van de agenda’s. Het actiecomité voelt zich niet serieus genomen. De SP heeft nog dezelfde ochtend de noodklok geluid, via het versturen van een zeer kritische brief aan het college.

In de brand brief vraagt de SP zich af of er door het college wel geluisterd wordt naar de bewoners van Lennisheuvel en de kritiek van politieke partijen. 'Zo vroeg wethouder Van der Zanden gisteren, na alle protestacties, inspraakreacties en inbreng vanuit de politiek, doodleuk aan het comité, waarom het kV-station toch niet op de voorgestelde locatie kan. Dat is eigenlijk een lachertje, na al die commotie', aldus fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP in een eerste reactie.

Gevolgde proces rammelt
Het hele inspraaktraject en het gevolgde proces in deze kwestie rammelt volgens de SP aan alle kanten en het college lijkt niet te leren van gemaakte fouten. Eric van den Broek: 'Daar zijn wij erg boos over en met name ook de geciteerde uitspraken van burgemeester Van Brummen en wethouder Van der Zanden, geven ons als fractie de indruk dat de inspraak niet serieus wordt genomen en het college maar doordendert naar eigen goeddunken.'

Vraagtekens groeien
Met de vandaag nog verstuurde brandbrief heeft de SP snel willen reageren op de gang van zaken. 'Het is nog maar kort dag tot veronderstelde besluitvorming in de gemeenteraad, de commissievergadering is al over vijf dagen en de vraagtekens over het proces en de inhoud van deze procedure worden alleen maar groter en groter', zo licht Eric van den Broek toe. 'Het wordt wat de SP betreft tijd dat het college de burger en de politieke partijen eens echt serieus gaat nemen.'

Wie heeft regie?
De SP stelt tevens vragen over het feit dat burgemeester steeds vaker het woord voert over deze kwestie. 'Wij vragen ons echt af wie nu de regie heeft, nu burgemeester Van Brummen de verantwoording over deze kwestie steeds vaker overneemt van wethouder Van der Zanden. Wie is nu politiek verantwoordelijk en zijn daar in het college afspraken over gemaakt?', aldus fractievoorzitter Van den Broek.

De kwestie krijgt in ieder geval een vervolg op 22 mei aanstaande. De SP hoopt dat de politiek wethouder Van der Zanden in ieder geval ook nog aan de tand kan voelen voorafgaand aan de uiteindelijke besluitvormende vergadering van 28 mei aanstaande.