SP organiseert openbare avond huren

21 mei 2013

SP organiseert openbare avond huren

SP Tweede Kamerlid Paulus Janssen op 27 mei in Boxtel

Op maandag 27 mei aanstaande organiseert de SP in gemeenschapshuis De Walnoot een openbare avond over sociale volkshuisvesting, huren en huurverhogingen in het bijzonder. Naast Rob Dekker, Directeur Woonstichting Sint Joseph en Ad Boleij van de Huurdersbelangenvereniging Boxtel, zal ook Paulus Janssen, SP 2e kamerlid aanwezig zijn. De sprekers zullen de consequenties van het nieuwe huurbeleid voor Boxtelse huurders toelichten en daarnaast worden belangstellenden in staat gesteld om vragen te stellen. De avond begint om 20.00 uur en de zaal is vanaf 19.45 uur geopend.

Door de belasting die minister Blok binnen het nieuwe huurbeleid heeft ingesteld op sociale huurhuizen gaan woningcorporaties de huren verhogen. Dat is in vier jaar tijd een fikse huurverhoging. Landelijke cijfers over woningcorporaties van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw laten zien dat de huren de komende vier jaar met 22% zullen stijgen. In die periode zullen nieuwbouw en onderhoud aan woningen naar verwachting juist fors afnemen. Bovendien wordt er een systeem van inkomensafhankelijke huurverhogingen ingevoerd, dat momenteel leidt tot een totale chaos bij de uitvoering van deze wet.

Bestuurs- en raadslid Eric van den Broek van de Boxtelse SP zegt er het volgende over: ‘Van veel huurders zijn de gegevens nu nog niet bekend. Halverwege maart is de wet aangenomen en voor 1 mei moest de huurverhoging bekend zijn bij de huurders. Daarvoor moeten de woningcorporaties de inkomens van alle huurders hebben bekeken. Niet alleen een schandelijke inbreuk op de privacy, ook een onmogelijke taak. Overal duiken verhalen op over verkeerde cijfers. We hopen via onze informatieavond ook meer zicht te krijgen hoe dit in Boxtel uitpakt.’

Onaanvaardbaar
Voor de SP-afdeling Boxtel zijn de recente huurontwikkelingen onaanvaardbaar en reden om Boxtelse huurders en belangstellenden te informeren over het nieuwe huurbeleid. Eric van den Broek over het initiatief: ‘De nieuwe huurregels zijn een rampscenario voor woningcorporaties, huurders en werknemers in de bouw. Via onze informatieavond willen we huurders informeren en eventueel mobiliseren om tegen het nieuwe beleid te protesteren.’

Openbare avond
De openbare avond zal plaatsvinden op maandag 27 mei aanstaande, om 20.00 uur (zaal open om 19.45 uur), in gemeenschapshuis De Walnoot in Boxtel. De bijeenkomst is openbaar en de toegang is gratis.

Bezwaar
De SP afdeling Boxtel wil de avond tevens benutten om bewoners van sociale huurhuizen op te roepen om bezwaar te maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhogingen. ‘Er heerst totale chaos bij de uitvoering van deze wet. Woningcorporaties, gemeenten en belastingdienst werken massaal met verkeerde cijfers. Wij willen huurders wijzen op de bezwaarmogelijkheden en zo nodig kan onze hulpdienst daar ook bij ondersteunen’, aldus Eric van den Broek.

Op de site van de Rijksoverheid, www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/kan-ik-bez... leest u hoe u bezwaar maakt tegen de huurverhoging.