SP uiterst kritisch over aanpak gemeentehuis

16 mei 2013

SP uiterst kritisch over aanpak gemeentehuis

De SP-fractie heeft zich woensdagavond zeer kritisch uitgelaten over de plannen van het college met het gemeentehuis. Het college trekt maar liefst 2,4 miljoen Euro uit om het gemeentehuis drastisch te verbouwen en aan te passen op Het Nieuwe Werken, een nieuwe wijze van invoeren van flexibele arbeid en anders werken, waardoor besparingen op de personeelsinzet worden verwacht. De SP is zeer sceptisch over het nieuwe werken en ziet veel meer in een heel sobere aanpak van het achterstallig onderhoud van het gemeentehuis.

Commissielid Nick Geerlings van de SP was heel duidelijk in zijn commentaar op de plannen: ‘Natuurlijk is er achterstallig onderhoud en natuurlijk moet dat aangepakt worden, maar wij vinden dat nu niet het moment is voor zo’n grote investering, in combinatie met het invoeren van een nieuwe werkwijze, waar wij grote twijfels over hebben of die gaat leiden tot besparingen.’

Besparingen
Het college wil het achterstallig onderhoud van het gemeentehuis van Boxtel goedkoop wegwerken, en tegen een scherp tarief de klimaatinstallaties weer up to date krijgen. Door zo scherp te calculeren denkt het gemeentebestuur weer genoeg over te houden om het gebouw aan te passen aan de eisen van het flexibele werken. Dat flexibele werken moet vervolgens weer leiden tot nieuwe besparingen.

Sobere aanpak
De SP heeft grote twijfels bij die visie en blijft hameren op een sobere aanpak voor het achterstallige onderhoud. Nick Geerling: ‘ Het is in deze tijd van bezuinigingen simpelweg niet te verantwoorden als de gemeente 2,4 miljoen Euro uittrekt voor investeringen in de eigen organisatie. Dat moet voor dit moment anders kunnen.’