Boxtelse oppositie verzoekt om initiatief Schaliegasvrije gemeenten

24 juni 2013

Boxtelse oppositie verzoekt om initiatief Schaliegasvrije gemeenten

De SP stelt morgen in de gemeenteraad kritische vragen over het onafhankelijke onderzoek van het Ministerie van Economische Zaken naar Schaliegas. Vorige week publiceerde het Ministerie de onderzoeksopzet en stuitte men op veel kritiek van belangenorganisaties, zoals Milieudefensie. Inmiddels zijn er landelijk 45 gemeenten, waarvan de gemeenteraden zich uitgeroepen hebben tot Schaliegasvrije gemeente. Boxtel was de eerste gemeente waar de gemeenteraad zich op initiatief van de SP, unaniem uitriep als Schaliegasvrije gemeente. De SP heeft overleg gehad met de oppositiepartijen in de Boxtelse gemeenteraad en gaat het college en de gemeenteraad vragen om alle schaliegasvrije gemeenten te mobiliseren, om meer druk uit te oefenen op de landelijke politiek. De Tweede Kamer beslist na de zomer over mogelijke Schaliegasboringen in Nederland.

Afgelopen week publiceerde het ministerie van economische zaken na veel uitstel en kritiek eindelijk de opzet van het onafhankelijk onderzoek naar de mogelijke risico’s van Schaliegas. De Tweede Kamer neemt nu na de zomer, eind augustus, een definitief standpunt in over Schaliegas.

Zorgen blijven
Fractievoorzitter van de SP Eric van den Broek zegt het volgende over de publicaties in de media: 'Een ding is wel duidelijk na de publicaties van vorige week: De zorgen zorgen over schaliegas en het onderzoek blijven. Critici geven aan dat het nog steeds vooral een literatuuronderzoek met hele beperkte betekenis is en dat het onderzoek geen antwoord gaat geven op vragen van politici en burgers over de echte risico's. Dit is onder meer een gehoorde klacht vanuit de hoek van milieudefensie. Ook vanuit de gemeente Boxtel werd al een voorzichtige reactie de media ingebracht, waaruit teleurstelling over de onderzoeksopzet bleek.' (Bron Nu.nl: ''Zonde'', zegt ook de gemeente Boxtel, een van de beoogde boorlocaties. ''De discussie lijkt te gaan over het onderzoek terwijl het onderwerp beter verdient'', aldus een woordvoerder).

Een ander heikel punt bij critici blijft het globale karakter van het onderzoek. 'Generiek' voor Nederland en 'globaal' wordt weergegeven met welke risico's rekening gehouden moet worden, schrijven de onderzoekers in het definitieve onderzoeksplan.

De onderzoekers zelf houden er ook al rekening mee dat ze niet alle vragen van belanghebbenden kunnen beantwoorden. Bestaande literatuur komt vooral uit de Verenigde Staten en is in sommige gevallen niet bruikbaar voor de Nederlandse situatie. In sommige gevallen zou daarom weer aanvullend onderzoek nodig moeten zijn.

Tijdsdruk
De studie wordt sowieso onder grote tijdsdruk uitgevoerd. Verschillende betrokken partijen hebben volgens publicaties inmiddels al opheldering gevraagd over de voortgang.

De SP stelt daarom morgen kritische vragen aan het Boxtelse College van B&W over haar mening over het onderzoek en de eventuele actie die het college al heeft genomen.

Initiatief mobiliseren Schaliegasvrije gemeenten
Eric van den Broek geeft aan dat de SP en de andere oppositiepartijen in de Boxtelse gemeenteraad ook willen dat Boxtel actie neemt naar de andere Schaliegasvrije gemeenten in Nederland: 'We hebben contact gehad met de oppositiepartijen in de Boxtelse gemeenteraad, waarbij de oppositie de gemeenteraad en het college op willen roepen om razendsnel het initiatief te nemen alle Schaliegasvrije gemeenten in Nederland te mobiliseren, om daarmee de druk op de landelijke politiek op te voeren en de zorgen vanuit de betreffende gemeenten uit te spreken.'