SP doet niet mee aan besloten kerngroep

30 september 2013

SP doet niet mee aan besloten kerngroep

Vorige week hebben de fractievoorzitters van de Boxtelse raadsfracties een kerngroep ingesteld, die in besloten overleggen met soortgelijke kerngroepen van andere regiogemeenten informatie uit gaat wisselen over de intergemeentelijke samenwerking. Fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP heeft vandaag per brief nog eens aangegeven niet bij de kerngroep aan te schuiven, zolang die niet in de volledige openbaarheid en openheid vergadert.

Meningsvorming burger
‘Wij zien absoluut niet in waarom de vergaderingen van de kerngroep besloten zouden moeten zijn. Als handreiking wordt nu wel aangegeven dat de verslagen in principe openbaar worden, maar als dat zo is, waarom mogen pers en andere belangstellenden dan niet gewoon aanschuiven? Zo hou je de schimmigheid rondom het hele proces intergemeentelijke samenwerking nu juist in stand’, zegt Eric van den Broek in een toelichting. ‘De burger heeft er recht op dit proces in volle openbaarheid en transparantie vorm krijgt, zodat burgers hier zelf ook een mening over kunnen vormen en mee kunnen praten.’

In beslotenheid vergaderen
Over het vergaderen in beslotenheid is de fractie van de SP helder. Van den Broek: ‘Wij zijn tegenstander van het in beslotenheid vergaderen. De enige situaties dat beslotenheid wat ons betreft valt te verantwoorden is als er op sommige momenten herleidbaar over personen wordt vergaderd en/of in situaties dat de onderhandelingspositie van de gemeente in financieel-juridische termen in het geding zou kunnen komen. Maar daar is in dit geval absoluut geen sprake van, het gaat hier om een bestuurlijk proces naar aanleiding van politieke keuzes.’

SP doet niet mee aan besloten overleg over herindeling.