SP pleit voor Boxtelse aanpak kinderen in armoede

3 september 2013

SP pleit voor Boxtelse aanpak kinderen in armoede

De Boxtelse SP-fractie heeft in voorstellen aan het college een lans gebroken voor Boxtelse kinderen die te maken hebben met armoede. De SP deed daartoe eerder al vele voorstellen, maar een verontrustend rapport dat recentelijk is gepresenteerd door de Kinderombudsman is voor de fractie aanleiding om het thema opnieuw op de politieke agenda te plaatsen. De fractie pleit ervoor de aanbevelingen van de Kinderombudsman over te nemen, het onderwerp als topprioriteit mee te nemen in gemeentelijk beleid en een integrale aanpak te ontwikkelen.

Eén op de negen kinderen groeit op in armoede
De Kinderombudsman concludeert in zijn rapportage dat in Nederland inmiddels één op de negen kinderen opgroeien in armoede. 'Dat zijn maar liefst driehonderdzevenenzeventigduizend kinderen', zo licht fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP toe. 'In het verleden waren dit soort gegevens goed door te vertalen naar de plaatselijke situatie in Boxtel, maar wij willen het college vragen eens met exacte cijfers en analyses te komen. Zeker is in ieder geval dat het armoedeprobleem ook in Boxtel steeds groter wordt.'

Verhalen van ouders en kinderen
Het onderzoek van de Kinderombudsman beperkt zich niet tot alleen de cijfers, maar tekent ook de verhalen van ouders en kinderen op. Eric van den Broek daarover: 'Veel kinderen en jongeren schreven dat ze zich zorgen maken over zaken die voor Nederlandse kinderen eigenlijk vanzelfsprekend zouden moeten zijn: is er voldoende eten in huis, staat de verwarming aan, is er goede kleding? Ook blijkt uit veel berichten dat kinderen zich schamen voor hun situatie: geen vriendjes mee naar huis durven nemen om te spelen, bang dat zij zullen zien hoe de situatie thuis is.'

Topprioriteit
De SP pleit er in haar voorstellen voor het thema Kinderen en Armoede tot topprioriteit van gemeentelijk beleid te maken. 'Dat missen we vooral deze bestuursperiode erg. Minimabeleid wordt vanaf dag één budgetneutraal ingevoerd, waardoor er nauwelijks extra wordt geïnvesteerd in armoede onder kinderen. Het is wellicht veelzeggend dat Boxtel ook niet aan het landelijk onderzoek van de Kinderombudsman heeft meegedaan, we vragen ons echt af wat daarvan de reden is', zegt Eric van den Broek.

Integrale aanpak
De SP vraagt in haar schrijven om de cijfers en een analyse van de Boxtelse situatie en stelt voor dat de gemeente Boxtel de conclusies en aanbevelingen van de Kinderombudsman overneemt. 'Er zou eigenlijk een sluitende, integrale aanpak moeten ontstaan. Kinderen die opgroeien in armoede moeten topprioriteit krijgen in beleidsvorming', aldus Van den Broek.

Brief aan College van B&W over kinderen in armoede.