Diverse begrotingsvoorstellen SP overgenomen

13 november 2013

Diverse begrotingsvoorstellen SP overgenomen

De Boxtelse SP-fractie heeft maandag tijdens de algemene beschouwingen voor de gemeentebegroting gesteld. Verschillende voorstellen van de SP op gebied van armoedebeleid, kinderen en armoede en het leerlingenvervoer werden aangenomen. De SP heeft door het vertrek van Balans uit het dagelijks bestuur van de gemeente iets meer vertrouwen in het luisteren naar de Boxtelse burger en gaf het huidige college het ‘voordeel van de twijfel’.

De SP reageerde drie weken geleden in de eerste termijn al zeer kritisch en afwijzend op de eerste drie jaren van deze bestuursperiode, toen de coalitie van Balans, Combinatie95, PvdA/Groenlinks, het dagelijks bestuur vormden. ‘Er is in de bijna zestien jaar dat ik nu in de gemeenteraad zit nog nooit een coalitie en college geweest dat zo weinig heeft gepresteerd en zoveel burgers en belangengroepen tegen zich in het harnas wist te jagen’, aldus fractievoorzitter Eric van den Broek in zijn commentaar. ‘De resultaten van het onafhankelijk onderzoek naar het functioneren van de gemeente spreken wat dat betreft boekdelen, die denderden de afgelopen jaren namelijk naar beneden.’

Diverse voorstellen overgenomen
De SP diende 10 moties in, waarvan er diverse werden aangenomen. Onder andere een voorstel om extra rijksgeld in te zetten voor armoedebeleid, een motie om kinderen en armoede tot speciaal thema te maken en voorstellen om procedures rondom het leerlingenvervoer laagdrempeliger te maken.

Bij de raadsverkiezingen is echt iets te kiezen
De SP gaf het huidige college het voordeel van de twijfel, waarbij Eric van den Broek de volgende stemverklaring uitsprak:
‘Wij stemmen voor de begroting en geven daarmee het voordeel van de twijfel aan dit college. Met het vertrek van Balans uit de coalitie hebben wij meer vertrouwen in deze coalitie, met name dat er nu eens echt werk gaat worden gemaakt van burgerparticipatie en er gaat worden geluisterd naar burgers. Wij blijven fundamentele verschillen van inzicht hebben, met name op gebied van budgetneutraliteit in armoedebeleid, keuzes in het centrum en het proces intergemeentelijke samenwerking, maar wat dat betreft staan de verkiezingen voor de deur en is er straks echt iets te kiezen.’