SP in actie voor arme kinderen

5 december 2013

SP in actie voor arme kinderen

De SP is gestart met acties om iets extra’s te kunnen doen voor arme kinderen. Vrijwilligers hebben een werkgroep ‘Kinderen en Armoede’ in het leven geroepen. De werkgroep heeft er al voor gezorgd dat 42 arme kinderen Sinterklaasfeest hebben kunnen vieren in De Rots. De komende drie maanden zullen nog meer activiteiten opgezet worden.

1 op 9 kinderen leeft in armoede
Uit recente onderzoeken van de Kinderombudsman en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat 384.000 kinderen in armoede leven. Dat is 11,4% van alle kinderen van 0-17 jaar, oftewel 1 op de 9 kinderen leeft in armoede. Deze kinderen krijgen bijvoorbeeld maar een paar warme maaltijden per week, kunnen vaak niet sporten, hebben geen uitjes en kunnen geen cadeautjes kopen of kunnen hun eigen verjaardag niet vieren. De grote bezuinigingen van het kabinet van VVD en PvdA hebben er toe geleid dat het aantal armen en het aantal arme kinderen weer is toegenomen, terwijl de rijkste tien procent van Nederland er zelfs op vooruit gegaan is. De SP vindt dit onaanvaardbaar en de Tweede Kamerfractie doet er alles aan om de positie van armen en kwetsbaren te verbeteren.

Werkgroep Kinderen in Armoede
Ook de SP-fractie in de gemeenteraad van Boxtel doet er alles aan om de positie van arme kinderen te verbeteren. Zo zijn onlangs twee SP-moties aangenomen om rijksgeld te bestemmen voor armoedebeleid en om bij de komende bezuinigingen de groep van arme kinderen te ontzien. Het SP-bestuur heeft gemeend om daarnaast een project op te zetten om in Boxtel concreet iets extra’s te gaan doen voor arme kinderen. SP-vrijwilligers hebben hiervoor een werkgroep in het leven geroepen die concreet aan de slag gaat om iets extra’s te doen voor arme kinderen. De eerste (snelle) actie heeft inmiddels al plaatsgehad. Door sponsoring heeft de werkgroep er voor gezorgd dat 42 arme kinderen (geselecteerd door de Voedselbank) het Sinterklaasfeest van De Rots hebben kunnen vieren.

14 december verkoop van tweede hands wintersportartikelen in De Rots
Een tweede activiteit is de verkoop van tweede hands wintersportartikelen op 14 december in De Rots. De werkgroep vraagt aan SP-leden en andere mensen of ze schaatsen en andere wintersportartikelen die ze niet meer gebruiken, in te leveren op één van de volgende adressen:

Oosterpad 8: maandag 9 tot en met vrijdag 13 december van 12.00-20.00 uur
Europalaan 174: dinsdag 10 december van 10.00-19.30 uur
V Leeuwenstraat 64: woensdag 11 december van 18.00-21.00 uur
Breukelsestraat 126: vrijdag 13 december van 12.00-16.00 uur

Blijvende aandacht voor armoede onder kinderen
De SP-werkgroep gaat in de komende maanden nog meer activiteiten ontplooien. Eén van de leden van de werkgroep, Rinze van der Veen, zegt over het SP-project het volgende: ‘Het is ondertussen voor iedereen duidelijk dat de armoede in ons land en in Boxtel de laatste jaren is toegenomen. Het meest schrijnende is dat kinderen hier niets aan kunnen doen en de dupe zijn van deze armoede. Daar willen we nu en in de toekomst concreet iets aan doen’.

MooiBoxtel.nl: SP richt Werkgroep Kinderen en Armoede op.