SP gaat verkiezingen in met lijsttrekkersduo, Eric van den Broek wethouderskandidaat

10 januari 2014

Eric van den Broek en Dave van de Ven vormen in de aankomende verkiezingen het lijsttrekkersduo voor de SP. Van den Broek zal in de aankomende raadsperiode in ieder geval niet als fractievoorzitter terugkeren, maar is voor de SP wel de eerste wethouderskandidaat.

Op de verkiezingslijst van de SP staan een aantal nieuwe namen. Op plaatsnummer 3 staat Rinze van der Veen, van beroep controller en werkzaam als vrijwilliger van de Voedselbank, op 4 de oprichter van de jongerenafdeling ROOD van de SP in Boxtel Teun Pijnenburg, op 5 vakbondsman en muzikant Marco Bressers en op nummer 6 Marije van Kuijk, die in het speciaal onderwijs werkzaam is en onderdeel uitmaakt van de SP-werkgroep ‘kinderen in armoede’. De algemene ledenvergadering van de SP stemde gisteren in met de verkiezingslijst en de SPeerpunten waarmee de SP de verkiezingen in gaat.

De SP gaat de verkiezingen in onder het motto ‘100% sociaal’. SPeerpunten van de partij zijn: aanpak armoede, zorg voor kwetsbare groepen, betere inspraak, aantrekkelijker centrum, meer sociale huurwoningen en meer aandacht voor natuur en milieu.

‘Een sterke SP is hard nodig om de inspraak in Boxtel te verbeteren. Het gemeentebestuur heeft hierin ronduit gefaald’, zegt Eric van den Broek. Zijn lijsttrekkerscollega Dave van de Ven vult aan: ‘Daarnaast zal de SP de komende jaren harder nodig zijn dan ooit om het sociale karakter van Boxtel in stand te houden. Door allerlei asociale maatregelen van het kabinet van PvdA en VVD dreigen kwetsbare groepen als chronisch zieken, gehandicapten, huishoudens met lage inkomens en kinderen die in armoede opgroeien verder in de problemen te komen.’

Lijsttrekkersduo

De SP gaat de verkiezingen in met een lijsttrekkersduo. Eric van den Broek daarover: ‘We hebben veel goede nieuwe mensen en ik wil me na een raadsperiode van zestien jaar binnen de fractie, vooral ook richten op het overdragen van ervaring en kennis. Dat wil ik meer vanuit de achtergrond oppakken. Vanuit mijn kennis en ervaring in de gemeenteraad ben ik daarnaast de ideale wethouderskandidaat voor de SP en als de kiezer ons de kans geeft in het college deel te nemen, dan ben ik daar de eerst aangewezen kandidaat voor. Dave is inmiddels ervaren als raadslid en is beoogd fractievoorzitter voor de komende raadsperiode, vandaar dat we gezamenlijk de lijst aanvoeren.’