Fractie uit zorgen over positie kleine ondernemers in Boxtel

3 februari 2014

Fractie uit zorgen over positie kleine ondernemers in Boxtel

Vorige week vond in de gemeenteraad de discussie plaats over de verruiming van de zondagopenstelling van Boxtelse winkels. Met name vanuit de grootwinkelbedrijven is de vraag gekomen of het Boxtelse beleid daarin verruimd zou kunnen worden. De SP sluit haar ogen niet voor maatschappelijke ontwikkelingen, maar vreest dat kleine ondernemers het onderspit delven bij de verder doordenderende 24-uurseconomie.

Desastreuze gevolgen

‘Het voorstel gaat nu uit van een algehele vrijstelling voor zondagopenstelling, met een beperkte vrijstelling’, zo sprak fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP. ‘Wij vrezen dat dit soort ontwikkelingen op termijn desastreuse consequenties zal hebben voor de kleine ondernemer. De kleine bakker, drogist of groenteboer in de wijk worden op deze manier bijna gedwongen om ook open te zijn, tegenover grote winkelbedrijven, die dat qua personeel veel makkelijker kunnen organiseren.’

Verdwijnen buurtwinkels

Kleine zelfstandige ondernemers worden volgens de SP  bijna gedwongen om ook mee te doen in de moordende concurrentieslag, die alle dagen in de week voort gaat. ‘Dat is niet te doen en volgens ons zal dat de in onze ogen ongewenste ontwikkeling hebben, die we nu al te vaak zien: het verdwijnen van kleine ondernemers en buurtwinkels. En dat zou dan weer een erg negatieve invloed op de leefbaarheid hebben’,  zo bracht Eric van den Broek naar voren tijdens het raadsdebat.