Fractie SP verzoekt oud-wethouder Van der Zanden afstand te doen van wachtgeld

12 maart 2014

Fractie SP verzoekt oud-wethouder Van der Zanden afstand te doen van wachtgeld

De Boxtelse SP-fractie heeft gisteren in een brief aan oud-Balanswethouder Wim van der Zanden verzocht om af te zien van zijn wachtgeldregeling en reeds betaalde wachtgeldbetalingen terug te betalen aan de gemeente. Van der Zanden heeft al een inkomen uit zijn eigen bedrijf en de SP vindt dat een dubbel inkomen in deze tijd eigenlijk teveel van het goede is. Zeker gezien het feit dat Van der Zanden zelf als wethouder zijn ontslag in heeft gediend.

Dubbel inkomen

Oud-wethouder Van der Zanden heeft al inkomsten uit zijn eigen bedrijf. 'Wij vinden dat deze extra uitgaven aan wachtgeld in deze tijd van bezuinigingen daarom beter gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld voor sociaal beleid en kwetsbare groepen. Bovendien heeft Wim van der Zanden zelf zijn ontslag ingediend als wethouder. Als hij dat bij een werkgever buiten de rijksoverheid zou doen, dan zou dit ongetwijfeld consequenties hebben gehad voor een eventuele WW-uitkering', zegt fractievoorzitter Eric van den Broek over de brief.

Navraag gemeente

De SP heeft bij de gemeente gevraagd in hoeverre het wachtgeld al tot uitkering is gebracht aan oud-wethouder Van der Zanden en hoe dit in de begroting is verwerkt. Eric van den Broek: 'Ik heb bij de gemeente navraag gedaan over de uitbetaling van het wachtgeld aan Van der Zanden. Daaruit is gebleken dat Van der Zanden het wachtgeld ontvangt en daar geen afstand van heeft gedaan. Gisteren heb ik de brief naar het mailadres van hem gestuurd, maar ik heb tot op heden geen reactie van hem ontvangen.'

Wordt het wachtgeld aangewendt als partijfinanciering?
Als een oud wethouder een baan vindt hoort het wachtgeld toch te komen vervallen? Hoe zit dat hier?

Johan,

We weten niet of dit wachtgeld gebruikt wordt als partijfinanciering voor Balans. Dat zou je aan hun moeten vragen. In dit geval heeft de ex-wethouder geen nieuwe baan, maar een eigen bedrijf (ook toen hij nog wethouder was). Als hij met zijn bedrijf winst maakt boven het geen hij verdiende als wethouder in het afgelopen jaar  dan wordt het gekort op het wachtgeld. In de praktijk betekent het dat een ex-wethouder dus in totaal bijna dubbel zoveel inkomsten mag hebben per jaar (inclusief wachtgeld) als zijn laatst genoten wethouder-salaris!