Johan van den Hout (SP) groenste politicus van het jaar

18 juni 2014

Johan van den Hout (SP) groenste politicus van het jaar

De Noord-Brabant gedeputeerde Johan van den Hout is verkozen tot Groenste Politicus van 2014. Met de decentralisatie van Rijk naar provincies heeft hij als gedeputeerde tegen de verdrukking in heel veel geld gereserveerd om het natuurnetwerk af te maken. "In de decentralisatie van het natuurbeleid moeten provincies opstaan en verstandige dingen doen. Johan van den Hout is daarin geslaagd en daarom een lichtend voorbeeld voor alle andere provincies", aldus de jury bestaande uit leden en medewerkers van Natuurmonumenten.

Volgens de jury van de organisator natuurmonunenten gaf de authenciteit in zijn optreden als natuurgedeputeerde de doorslag: "het is mooi als een provinciebestuurder een stip aan de horizon durft te zetten, en gaat voor de natuur ongeacht eventuele tegenslagen"

Eerste reactie van den Hout: "Hardstikke leuk natuurlijk. Dit is echt een opsteker. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor alle medewerkers en de partijen die zich inzetten voor de brabantse natuur. Het is een signaal dat we goed bezig zijn met elkaar."

Dit jaar konden voor het eerst alle politici in Nederland op social media genomineerd worden door het publiek. In het verleden maakten alleen Tweede Kamerleden kans op de prijs.

De finale was een nek-aan-nek-race tussen Johan van den Hout (gedeputeerde Noord-Brabant, SP), Lutz Jacobi (Tweede Kamerlid, PvdA), Ernest de Groot (bestuurslid Aa en Maas, WaterNatuurlijk), Margreet van Gastel (wethouder Arnhem, VVD) en Jan van der Meer (wethouder Nijmegen, GroenLinks).