27 oktober avond over hernieuwbare energie als alternatief voor schaliegas

20 oktober 2014

27 oktober avond over hernieuwbare energie als alternatief voor schaliegas

Op 27 oktober organiseren de SP-Statenfractie Noord-Brabant samen met SP Boxtel een openbare avond over hernieuwbare energie. Centraal staat de vraag: moet het de kabinet de keuze maken voor schaliegas afwegen tegen plannen voor meer hernieuwbare energie?

De themabijeenkomst vindt plaats in het Gemeenschapshuis de Rots,  Nieuwe Nieuwstraat 7, 5283 CA Boxtel. Vanaf 19:30 inloop met koffie en thee.

Op de avond zijn een aantal interessante sprekers. Vanuit lokaal, provinciaal en landelijk perspectief zal dit thema worden uitgelicht.

Gastspreker Eric Smaling(Tweede Kamerlid SP) geeft een toelichting op het landelijk beleid.
Moeten de bewindslieden twee verschillende scenario’s uitwerken, die de effecten brengen van een toekomst met en een toekomst zonder schaliegas in kaart?  In het ene scenario is sprake van de inzet van fossiele brandstoffen en de import ervan. Het andere scenario draait om energiebesparing en hernieuwbare energie. Dat maakt de verschillen voor alle partijen duidelijk en is volgens de commissie een serieus maatschappelijk debat mogelijk. Eric zal een korte toelichting geven op de agenda Duurzame Energie: “Wat kun jezelf doen?” Met als drie kernthema’s Besparen,  Duurzaam opwekken en Verliezen tegengaan.
Johan van den Hout SP gedeputeerde provincie Noord-Brabant  geeft een toelichting op het provinciaal  beleid en de rol van de Provincie betreffende deze thematiek.

Vervolgens zal wethouder Peter van der Wiel zijn toelichting geven over het lokale beleid t.a.v. duurzame energie.

Uiteraard is er tijdens de avond ook tijd en ruimte voor vragen en discussie. De avond duurt tot 22:00.