Algemene Beschouwing SP: onder dit college blijft Boxtel sterk, sociaal en duurzaam

16 oktober 2014

De SP-fractie heeft in de algemene beschouwing naar aanleiding van de begroting 2015 zijn vertrouwen uitgesproken in het college van B&W. Ondanks de crisis en de forse bezuinigingen uit Den Haag is het college er in geslaagd om de zorgverlening op peil te houden, het armoedebeleid te verruimen, 1 miljoen uit te trekken voor de economie, het centrum aan te pakken en burgers beter bij het beleid te betrekken.

Vraagtekens bij de veranderingen in de zorg

De SP-fractie heeft wel de nodige vraagtekens bij de zorgverlening na 2015. Dan gaan de bezuinigingen pas echt gevoeld worden bij de Jeugdzorg, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) , Participatiewet (werk voor mensen met een gebrek) en passend onderwijs. De SP vraagt zich af of de mensen dan nog wel de nodige zorg, werk en onderwijs krijgen. Gelukkig heeft het college van Combinatie95, SP, D66 en InBox in het beleidsprogramma laten opnemen dat maatwerk altijd mogelijk moet zijn, waardoor een sociale uitvoering van de veranderingen gewaarborgd is, ook als dat extra geld gaat kosten. De SP wil dat er een meldpunt of ombudsfunctie komt waar de burger zijn of haar ervaringen met de veranderingen in de zorg kan melden zodat het beleid snel aangepast kan worden. Ook willen we duidelijkheid over de positie van vrijwilligers/mantelzorgers.

Uitbreiding armoedebeleid

De SP-fractie is verheugd dat het armoedebeleid niet alleen op peil is gebleven, maar zelfs verruimd wordt. Een bedrag van 90 duizend euro wordt extra toegevoegd ten behoeve van arme kinderen. De SP wil dat het niet-gebruik van sociale voorzieningen teruggedrongen wordt, met name onder de groep migranten. Wij vragen de wethouder om persoonlijk contact op te nemen met vertegenwoordigers van die groepen om dit voor elkaar te krijgen. Ook wil de SP dat er een jaarlijkse bijeenkomst georganiseerd wordt voor uitkeringsgerechtigden, naar het voorbeeld van de Wmo-cliëntendagen.

Economie en centrum

Het college heeft in een half jaar veel stappen gezet om de economie en het centrum te versterken. Zoals het uittrekken van 1 miljoen voor een economisch aanvalsplan, een nieuwe detailhandelsvisie, het opknappen van de cultuurhistorische as en het winkelgebied, de aanstaande herinrichting van de Markt, het terugdringen van leegstand van winkels en het aantrekken van professor Cor Molenaar. Dit gebeurt in nauw overleg met burgers, instellingen en ondernemers. De SP-fractie heeft er alle vertrouwen in dat ondernemers de uitdaging aannemen en zelf met creatieve plannen en goed ondernemerschap komen om de Boxtelse economie te versterken. De SP vraagt om extra aandacht voor de grote groep ZZP'ers in het economisch aanvalsplan. Ook willen wij nog dit jaar een proef met seizoensparkeren op de Markt.

Bewonersparticipatie

Op dit gebied heeft het college in korte tijd een complete omslag bewerkstelligd. Op vele terreinen zijn en worden burgers, ondernemers en organisaties op een directe manier betrokken bij het beleid en worden zij uitgedaagd mee te denken, praten en doen. Ook hier geeft het college het goede voorbeeld door hernieuwde wijkbezoeken, informatieve bijeenkomsten, berichten in Brabants Centrum en Wmo-huiskamergesprekken. De SP wil weten hoe het staat met de inspraak bij een eventuele herindeling en wat de positie is van de adviesorganen.

Duurzaamheid

Boxtel loopt hierin voorop en dat moet zo blijven. De SP wil dat Sint Joseph meer huurwoningen voorziet van spouwmuurisolatie. Verder willen wij dat B&W onderzoekt of het mogelijk is om geluidsschermen te vergroenen. Ook vragen wij naar de stand van zaken m.b.t. het realiseren van ecologische verbindingszones.

Sociale huurwoningen

De SP-fractie wil dat het college en Sint Joseph een plan van aanpak maken om in de komende jaren meer levensbestendige en duurzame sociale huurwoningen te bouwen.

Moties

De SP heeft vier moties ingedient over de volgende onderwerpen: meer sociale huurwoningen, jaarlijkse cliëntendag uitkeringsgerechtigden, ZZP'ers en aansluiting bij het digitale initiatief 'Kans voor mijn kind'. De moties zullen in stemming komen op 4 november. Dan wordt tevens over de hele begroting gestemd.