Samen schouders onder uitvoering sociale WMO

30 oktober 2014

Samen schouders onder uitvoering sociale WMO

Deze week vond in de gemeenteraad de besluitvorming over de vier decentralisaties plaats. Deze vier decentralisaties regelen voor Boxtel de belangrijke wijzigingen op gebied van Zorg, Uitkeringen en Werk, Jeughulpdverlening en Passend Onderwijs. SP-wethouder Eric van den Broek is vanuit het College van B&W verantwoordelijk voor de belangrijke terreinen Zorg (Wet Maatschappelijke Ondersteuning, WMO) en Werk en Inkomen (Participatiewet) en hij heeft zich de afgelopen maanden vooral hard gemaakt voor een sociale uitvoering van deze gebieden.

Bij zowel de SP-wethouder als de fractie van de SP in de Boxtelse gemeenteraad waren en zijn er grote zorgen over de beleidswijzigingen, die met name vanuit het Kabinet van VVD en PvdA op de gemeentes worden afgevuurd. De gemeentes krijgen op alle sociale beleidsterreinen namelijk meer verantwoordelijkheden en minder geld van de landelijke overheid.

‘In feite maken de plannen onderdeel uit van een aanzienlijke bezuinigingsorganisatie’, verzuchtte fractievoorzitter Dave van de Ven in de bijdrage van de SP in het lange raadsdebat. ‘Maar gelukkig zit er ook een college dat oog heeft voor kwetsbare groepen en dat het sociale gezicht van Boxtel in stand wil houden.’’

Aandacht kwetsbare groepen

Wethouder Eric van den Broek gaf aan dat er een gezamenlijke opgave ligt om alles op alles te zetten om de voorzieningen voor mensen in kwetsbare posities overeind te houden: ‘ Natuurlijk zijn er ook zorgen bij het college over de korte invoeringstermijn die het rijk heeft opgelegd en de financiële onduidelijkheid die we nog hebben. Het is zoals directeur Hans Martin-Don van het Leger des Heils het bijvoorbeeld’ in een artikel omschreef, de invoeringstermijn is in feite ‘volkomen absurd’. Maar dat betekent niet dat we niet gezamenlijk de schouders onder de nieuwe beleidsmaatregelen moeten zetten en er het beste voor kwetsbare groepen moeten zien uit te slepen.’

Goede burgerinspraak

De wethouder van de SP besteedde in de afgelopen maanden veel tijd aan goede inspraak van burgers. Zo werden er diverse huiskamergesprekken in de wijken gevoerd, belegde de gemeente diverse informatieavonden voor burgers en werd er veelvuldig via de krant en persoonlijke brieven gecommuniceerd. Eric van den Broek daarover: ‘Er komt veel op burgers af en een eerste vereiste is dat mensen goed geïnformeerd zijn en hun zegje kunnen doen. Wij hebben in een zeer vroegtijdig stadium adviesgroepen als de WMO-adviesraad en de Seniorenraad betrokken en dat heeft ertoe geleid dat de Boxtelse stukken ook nog daadwerkelijk vanuit die inspraakmomenten aangepast zijn.'

Kort erop zitten

Van den Broek riep tevens op het proces hier niet te stoppen: ‘Natuurlijk zullen we nog tegen zaken aanlopen waar we in deze besluiten niet hebben voorzien. Als we daar nu gezamenlijk niet voor weg lopen en er kort op blijven zitten, dan kunnen we op die manier de belangen van kwetsbare groepen in Boxtel hopelijk op een goede manier blijven bedienen.

Uiteindelijk werden de beleidsplannen voor de WMO, Jeugd, Participatiewet en Passend Onderwijs unaniem aangenomen, waarbij de gemeenteraad zelfs een applaus over had voor het vele werk dat door de ambtenaren in de afgelopen maanden is verzet.