Boxtel zet bus in tegen jeugdwerkloosheid

9 november 2014

Boxtel zet bus in tegen jeugdwerkloosheid

Boxtel gaat een touringcar inzetten om werkloze jongeren onder de aandacht van werkgevers te brengen. Dat is de uitkomst van een gezamenlijke aanpak van SP-wethouder Eric van den Broek, werkmakelaar Rooyackers en de jongerenafdeling van Combinatie95.

Aanvalsplan tegen werkloosheid

In het kader van de Participatiewet heeft het college van B&W een aanvalsplan gelanceerd voor de Boxtelse arbeidsmarkt. Het doel is om de werkloosheid onder de doelgroepen jongeren, mensen met een beperking en mensen vanaf 45 jaar terug te dringen. De wethouder: 'Het is de visie van Boxtel om dat te doen met behulp van concrete arbeidsprojecten. Daarmee stappen we op werkgevers af en proberen we ze te mobiliseren.' De wethouder spreekt van een laagdrempelige aanpak. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt moeten beter in beeld zijn bij werkgevers. Bedrijven moeten makkelijker toegang krijgen tot informatie over subsidies, opleidingen en reïntegratieprojecten. De werkgevers kunnen vanaf nu met vragen terecht bij één loket in de vorm van werkmakelaar Maarten Rooyakkers van de WSD Groep. Deze gaat hiermee aan de slag en ontlast zo de werkgevers.

Bus tegen jeugdwerkloosheid

Veel jongeren komen niet aan de slag of werken onder hun niveau. De jongeren van Combinatie95 kwamen met het idee om een bus in te zetten om jongeren in contact te brengen met werkgevers.

Wethouder van den Broek: 'Dit sluit naadloos aan bij ons uitgangspunt om concrete arbeidsmarktprojecten op te starten en daarom hebben wij dit initiatief van harte ondersteund.' Binnen niet al te lange tijd zal de bus ook daadwerkelijk een rondgang gaan maken langs bedrijven zodat werkzoekende jongeren meer informatie krijgen over bedrijven en van gedachten kunnen wisselen met werkgevers. Het initiatief is niet alleen bedoeld voor middelbare scholieren, maar ook voor jongeren die enkele jaren zijn afgestudeerd. Er wordt gestart met één dag, maar de wethouder hoopt dat de bus vaker ingezet kan worden.

Plannen voor symposium in februari

De wethouder laat weten dat er plannen zijn om in februari een symposium in Boxtel te organiseren over de lokale arbeidsmarkt. Zo'n symposium zou nieuwe concrete arbeidsprojecten moeten opleveren. Van den Broek: 'We kunnen over de lokale arbeidsmarkt wel weer met vuistdikke nota's komen, maar concrete projecten die samen met organisaties opgepakt kunnen worden zijn veel belangrijker.'