Wethouder luistert naar burgers en ondernemers over centrum en detailhandel

24 november 2014

Wethouder luistert naar burgers en ondernemers over centrum en detailhandel

Anderhalve week geleden vond in de raadszaal de afsluitende inspraakbijeenkomst voor de nieuwe detailhandelsvisie plaats. Deze publieksbijeenkomst maakte onderdeel uit van het maandenlange inspraaktraject, zoals dat door wethouder Eric van den Broek van de SP is geïnitieerd. De wethouder laat de bewoners in Boxtel hiermee zien dat het nieuwe college de inspraak van burgers zeer serieus neemt. De detailhandelsvisie moet de basis zijn voor de verdere ontwikkeling van alle winkels, de diverse winkelcentra en het centrum van Boxtel.

Echte inspraak

Het inspraaktraject deed in de voorbije weken veel stof opwaaien en veel Boxtelaren mengden zich in de discussie. ‘Precies wat we wilden’, zegt wethouder Eric van den Broek. ‘Voorheen werden burgers in Boxtel vaak eerst geconfronteerd met plannen die al helemaal af waren, maar nu is echte inspraak mogelijk op de onderzoeken en de diverse oplossingsrichtingen die uit die onderzoeken komen.’

Grote respons

De wethouder geeft aan dat er belangrijke keuzes gemaakt moeten gaan worden: ‘Hoe krijgen we de loop weer in het centrum? Moet er een uitgebreid of compact winkelgebied in het centrum komen? Voldoen de huidige buurtwinkelcentra en in hoeverre moet daar nog een ontwikkeling in komen? Allemaal belangrijke vragen waar we mee aan de slag moeten.’ In de afsluitende publieksbijeenkomst bogen zo’n zestig bezoekers zich in een workshop over de diverse vraagstukken. De totale respons in de inspraakprocedure kwam zo op enkele honderden Boxtelaren.

Van den Broek toonde zich zeer blij met de vele reacties: ‘We gaan nu alle reacties bundelen. Dit geeft ook wel een grote verantwoordelijkheid aan het college, om recht te doen aan alle inspraakreacties.’

In februari 2015 krijgt de discussie over de detailhandelsvisie in de gemeenteraad een vervolg