Motie SP aangenomen: Tweede Kamer wil geen proefboringen en geen verlenging vergunningen schaliegas

23 december 2014

Op 16 december stemde een ruime meerderheid van de Tweede Kamer voor een motie van SP-Tweede Kamerlid Eric Smaling in het debat over de toekomst van schaliegas in Nederland. In de motie constateert hij dat schaliegaswinning in Nederland geen serieuze optie meer is en verzoekt hij daarom de regering ook geen proefboringen meer te laten plaatsvinden en vergunningen dienaangaande niet te verlengen. SP-fractievoorzitter Dave van de Ven spreekt van een belangrijk signaal.

In het debat heeft de minister laten weten dat hij de verleende vergunningen niet kan intrekken, omdat die verleend zijn op basis van de huidige wetgeving. Verder gaf de minister aan dat hij het lopende onderzoek naar schaliegas wil afwachten en daarna gaat bezien of de structuurvisie Schaliegas verder opgesteld wordt. Op basis van die structuurvisie wordt afgewogen of er proefboringen gedaan kunnen worden.

Belangrijk signaal

Dave van de Ven, SP-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Boxtel spreekt van een belangrijke uitspraak van de Tweede Kamer: 'In de verdere discussie over schaliegas zal dit belangrijke signaal van de Tweede Kamer zeker een grote rol spelen. De acties tegen schaliegas, ook in Boxtel, moeten natuurlijk gewoon door blijven gaan om de druk op de politiek verder op te voeren. Alles op alles moet gezet worden om die proefboringen tegen te gaan.'

De indiener van de motie, Eric Smaling, was twee maanden geleden gastspreker op een SP-bijeenkomst over hernieuwbare energie in de Rots in Boxtel. Daar besprak hij een aantal voorstellen van de SP om over te schakelen op duurzame energie als alternatief voor schaliegas.

Anderhalf jaar geleden werd op initiatief van de SP Boxtel uitgeroepen tot schaliegasvrije gemeente, als eerste in Nederland.