23 februari: Wat heeft de SP het MKB te bieden?

12 februari 2015

23 februari: Wat heeft de SP het MKB te bieden?

De SP afdeling Boxtel organiseert op 23 februari een speciale bijeenkomst voor het midden- en kleinbedrijf. Deze MKB-avond vindt plaats in De Rots, Nieuwe Nieuwstraat 7, aanvang 20.00 uur.
Sprekers zijn SP Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen en SP-wethouder Eric van den Broek. Het belooft een inspirerende avond te worden.

In ondernemerskringen wordt nogal eens negatief tegen de SP aangekeken. Wij zouden niet echt een partij zijn die voor ondernemersbelangen opkomt. Zo zijn de nodige ondernemerswenkbrauwen gefronst toen bekend werd dat een SP-wethouder in Boxtel de portefeuille economische zaken toebedeeld kreeg.

SP is partij voor kleine ondernemers

Deze negatieve beeldvorming hebben we deels aan onszelf te danken, maar is onterecht. Zowel landelijk als plaatselijk is de SP bezig om dat recht te zetten en te te laten zien dat wij wel degelijk een partij zijn waar kleine ondernemers op kunnen rekenen. Of, zoals Emile Roemer het verwoordde: 'Kleine ondernemers passen bij ons, omdat we ons herkennen in die persoonlijke drive.' Zowel in de Tweede Kamer als het Europees Parlement komt de SP nadrukkelijk op voor de belangen van het MKB. Dit leidde op de jaarlijks door de SP georganiseerde MKB-dag tot een opmerkelijke uitspraak van de voorzitter van brancheorganisatie MKB-Nederland, Michaël van Straalen: 'De SP is de enige partij die écht MKB-minded is.'

Voorstellen in het belang van het MKB

In het boekje 'Hart voor de Zaak -steun de kleine ondernemer- ' staan vele voorstellen die de SP gedaan heeft om de positie van het MKB te versterken. Onlangs heeft de Tweede Kamer unaniem een initiatiefwet van SP en VVD aangenomen om acquisitiefraude strafbaar te stellen. Dankzij de SP zijn de mogelijkheden voor innovatieve MKB'ers om een microkrediet te krijgen, verruimd. De SP is ook voorstander van een kortere tijd van doorbetaling bij zieke werknemers. Ten behoeve van kleine winkels is gepleit voor goedkopere huur- en energietarieven, lagere lasten en terughoudendheid met BTW-verhogingen. Op voorstel van de SP zijn de Europese aanbestedingsregels MKB-vriendelijker geworden en zijn grote bedrijven en overheden verplicht om binnen 30 dagen hun rekeningen te betalen.
Het boekje 'Hart voor de Zaak' is in te zien op https://sp.nl/rapport/2010/hart-voor-zaak-steun-kleine-ondernemer.

Sprekers MKB-avond

Sprekers op 23 februari zijn SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen en SP-wethouder Eric van den Broek.

Foto: SP
Sharon Gesthuizen is in de Tweede Kamer woordvoerder van Economische Zaken, Justitie en Immigratie. Zij is zelf kleine ondernemer geweest en auteur van het boekje 'Hart voor de Zaak'. Zij zal in gaan op een aantal zaken die van direct belang zijn voor kleine ondernemers.

Wethouder Eric van den Broek zal met name in gaan op het economisch aanvalsplan voor Boxtel. Speciale aandacht zal hij daarbij schenken aan de belangen van MKB en ZZP'ers en het aantrekkelijker maken van het centrum.

Discussieleider Theodoor van Leeuwen zal na de pauze de discussie in goede banen leiden.

Het programma ziet er als volgt uit:

19.30 uur: ontvangst
20.00 uur: inleiding Sharon Gesthuizen
20.20 uur: inleiding Eric van den Broek
20.40 uur: pauze
21.00 uur: discussie met Sharon Gesthuizen
21.25 uur: discussie met Eric van den Broek
21.50 uur: sluiting

Voor de aanwezigen ligt een gratis exemplaar van het boekje 'Hart voor de Zaak' klaar.

Het belooft een inspirerende bijeenkomst te worden.