SP-wethouder Eric van den Broek: huishoudelijke hulp wordt gewoon voortgezet

11 februari 2015

SP-wethouder Eric van den Broek: huishoudelijke hulp wordt gewoon voortgezet

De Boxtelse cliënten die huishoudelijke hulp kregen van het failliete Pantein-Vivent blijven die hulp krijgen van een nieuwe zorgaanbieder. De meeste mensen blijven ook dezelfde hulpverleenster houden. Wethouder Eric van den Broek is tevreden over de gekozen oplossing.

Gemeente kiest voor continuïteit zorg en werkgelegenheid

Van de 338 cliënten van Pantein-Vivent zijn 310 overgestapt naar Thuiszorg Elde en 10 naar Tzorg. De overige worden nog gebeld. Er komen nieuwe keukentafelgesprekken over de behoefte aan zorg bij de cliënten van Elde. 75 voormalige huishoudelijke hulpen van Pantein-Vivent hebben inmiddels een contractaanbieding ontvangen van Thuiszorg Elde. De organisatie gaat de nieuwe medewerkers ook nog extra opleiden, trainen en begeleiden. Thuiszorg Elde geeft de nieuwe medewerkers ook een eenmalige compensatie.

Wethouder Eric van den Broek is tevreden met de gekozen oplossing: 'We hebben gekozen voor voortzetting van de huishoudelijke hulp en werkgelegenheid. De twee gecontracteerde zorgaanbieders bieden een dienstverband aan tegen marktconforme arbeidsvoorwaarden. Wel pleiten we bij het rijk om extra middelen ter beschikking te stellen zodra de nieuwe cao voor deze sector algemeen verbindend is verklaard.'

Kabinet VVD-PvdA oorzaak problemen thuiszorg

De kans is aanwezig dat de medewerkers van Pantein-Vivent die overstappen naar Thuiszorg Elde teruggaan in arbeidsvoorwaarden en beloning. Enkele briefschrijvers in Brabant Centrum stelden dat de gemeente dit verschil maar eventjes bij moet passen. Maar de gemeenten hebben hiervoor geen zak met geld beschikbaar. Bovendien gaat het hier niet om een eenmalig bedrag, maar om kosten die elk jaar extra op de gemeentebegroting drukken. Terwijl de regering ook op andere gebieden forse bezuinigingen aan de gemeenten heeft opgelegd. En dan zijn er ook nog regionale afspraken waar je rekening mee moet houden. Eric van den Broek: 'Ik heb begrip voor de positie van de medewerksters, maar we kunnen niet de schuld op ons opnemen van de ontstane situatie. We zijn nu geen partij voor onderhandeling over arbeidsvoorwaarden.'

SP-fractievoorzitter Dave van de Ven over deze kwestie: 'de problemen in de zorg, de faillissementen en versobering van arbeidsvoorwaarden zijn veroorzaakt door de grote bezuinigingen van de VVD-PvdA-regering. Daar moeten mensen gaan klagen. Overigens krijgen zij binnenkort de mogelijkheid om af te rekenen met dit kabinet bij de verkiezingen van provinciale staten.'

Wethouder in actie voor meer rijksgeld en betere zorg

Wethouder van den Broek laat het er niet bij zitten en gaat actie voeren om meer rijksmiddelen te krijgen om knelpunten in de zorg op te lossen. Zo heeft hij de vakbonden het voorstel gedaan om gezamenlijk op te trekken in Den Haag om de zorg en de positie van huishoudelijke hulpen te verbeteren. Ook gaan de Meierijgemeenten op initiatief van de wethouder een brief schrijven aan staatssecretaris van Rijn om met hem over de ontstane situatie in gesprek te gaan.