Bezoek Emile Roemer aan Boxtel zeer geslaagd

16 maart 2015

Bezoek Emile Roemer aan Boxtel zeer geslaagd

Foto: SP

Zaterdag 14 maart was het zover. Emile Roemer en de kandidaten uit de kop van de SP- verkiezingslijst voor de statenverkiezingen brachten een bezoek aan het centrum van Boxtel. Op de Markt werden ze hartelijk ontvangen en daarna rondgeleid door de boxtelse SP- wethouder Eric van den Broek en burgemeester Mark Buijs. De grote groep SP- vrijwilligers compleet met SoePexpress en muziekband SPic & SPan , de aanwezigheid van zowel Radio 1, de cameraploeg van Eén Vandaag én de journalisten van de regionale pers, maakten van dit bezoek een waar spektakel. Ook het winkelende publiek reageerde blij verrast als Emile Roemer hen spontaan de hand drukte en vroeg om op 18 maart af te rekenen met het kabinet Rutte.

Spontane actie

Een bijzonder mooi moment tijdens de rondleiding vond plaats bij het Atelier Hebbes aan de Markt in Boxtel. Jessica werkneemster bij Hebbes (atelier waar werknemers met een beperking hun eigen producten maken en verkopen), vroeg Emile Roemer of hij misschien even tijd had om de winkel te bezoeken. Spontaan en buiten het programma om liep Roemer mee naar binnen, bewonderde de producten en had een luisterend oor voor hoe belangrijk en fijn deze werkplek is voor Jessica en haar collega’s.

Foto: SP

De stoet vervolgde hierna de tocht via de Croonpassage waar Luc Broos, voorzitter van het Centrummanagement de positie van kleine ondernemers en detailhandelaren in Boxtel, toelichtte.

Foto: SP

Vervolgens deed men de snackbar aan van Richard Strik alwaar het gezelschap werd getrakteerd op bitterballen. Richard Strik, voorzitter van de boxtelse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland, vertelde Roemer ondertussen over wat kleine horeca ondernemers vooral bezighoudt en wat volgens hem belangrijke onderwerpen zijn die de landelijke en lokale overheid op zou moeten pakken.

Foto: SP

Ruud van Nooijen, prominent lid van de Heemkundekring Boxtel en amateur historicus, maakte als laatste spreker een verbinding tussen de centrumontwikkeling en de plannen om de route STAP in zijn oude cultuurhistorische gedaante terug te brengen als nieuwe impuls voor het centrum.

Foto: SP

Thuisblijven helpt niet, SP stemmen wel

Net voor zijn vertrek benadrukte Emile Roemer nog maar eens het belang van het behouden van cultuurhistorische waarden in Nederland. Bestuurders moeten daarnaast oog houden voor de middenstand en ontwikkeling van stadscentra. Boxtel is hier een goed voorbeeld van. Maar alle ogen zijn natuurlijk gericht op 18 maart. Emile Roemer: "Het roer moet om. Het is tijd voor een sociale koers. Op 18 maart hebben de kiezers het voor het zeggen. Op die dag kunnen de mensen afrekenen met dit kabinet. Ik wil dan ook tegen de mensen zeggen: Thuisblijven helpt niet, SP stemmen wel".