SP grootste winnaar in Boxtel

19 maart 2015

SP grootste winnaar in Boxtel

Foto: SP

Met een winst van 4,2% is de SP in Boxtel de grootste winnaar geworden van de Provinciale Statenverkiezingen. Met 18,7% van de stemmen is de SP de tweede partij, het CDA behaalde 20,4%. Daarmee behaalt de SP het hoogste percentage ooit bij Provinciale Statenverkiezingen.

PvdA grote verliezer

Zowel landelijk, provinciaal als plaatselijk is de PvdA de grootste verliezer geworden. De partij is afgerekend op regeringsdeelname met de VVD. Ook de VVD verliest, maar een stuk minder dan de PvdA. In Boxtel verliest de PvdA 5,3% ten opzichte van de provinciale verkiezingen van 2011 en gaat van 13,9 naar 8,6% en wordt daarmee de vijfde partij. Ook Groen Links verliest fors en gaat van 7,0 naar 4,7%. Naast de SP zijn het CDA (+2,4%) en D66 (+2,2%) de winnaars in Boxtel.

SP grootste linkse partij

Zowel landelijk (de zetelverdeling in de Eerste Kamer) als in de provincie Noord-Brabant boekt de SP winst. Het is jammer dat de zetelwinst uiteindelijk minder groot uitviel dan halverwege de verkiezingsavond voorspeld was. Het werden zowel voor de Eerste Kamer als voor Provinciale Staten in Brabant geen twee, maar één zetel winst: van 8 naar 9. Landelijk gezien is de SP daarmee groter dan de PvdA die van 14 naar 8 Eerste Kamerzetels gaat. In mei kiezen de leden van Provinciale Staten de leden van de Eerste Kamer.

Goede campagne in Boxtel levert succes op

De SP scoort in Boxtel met 4,2% winst ruim boven het SP-gemiddelde.

Campagneleider Marco Bressers ziet daar twee oorzaken voor: 'Allereerst hebben we een goede campagne gevoerd. Het bezoek van Emile Roemer op 14 maart aan Boxtel heeft ons veel goodwill opgeleverd. Ik wil al onze zestig vrijwilligers bedanken voor hun geweldige inzet. Bovendien denk ik dat we goed gescoord hebben omdat onze wethouder Eric van den Broek in het afgelopen jaar uitstekend werk verricht heeft. Kiezers zien dat en hebben dat beloond.'

Uitslag Boxtel
  PS 2015 PS 2011