SP-raadsleden voeren het meest campagne

4 maart 2015

SP-raadsleden voeren het meest campagne

In aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen besteden van alle nationale partijen SP-raadsleden het meeste aantal uren aan campagne voeren. Zij komen uit op een inspanning van gemiddeld 7,4 uur per week. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Necker en Naem.

SP koploper, ChristenUnie hekkensluiter

SP-raadsleden steken de meeste tijd in in hun provinciale campagnes en gaan zo'n 7,4 uur per week besteden aan het werven van kiezers. Daarna volgt Groen Links met 5,5 uur, VVD 4,4 uur, D66   4,3 uur, SGP 3,8 uur, PvdA 3,7, CDA 3,6 en ChristenUnie sluit de rij met 2,7 uur per week. Met campagne voeren worden met name de volgende activiteiten bedoeld: flyeren, langs de deuren gaan, social media, posters plakken en bijeenkomsten bijwonen. Directeur van Necker en Naem, Roel Freeke, noemt het opvallend dat de raadsleden van de PvdA, die immers zo slecht staat in de peilingen, zo weinig uren per week aan de campagne besteden. Hij noemt dat het 'bandwagon-effect'. Politieke partijen die op verlies staan lijken vaker niet alles te willen geven bij het campagnevoeren om zo het tij te keren, omdat motivatie daarvoor ontbreekt.

50 SP-vrijwilligers de straat op

Naast de vier raadsleden heeft de SP nog vijftig vrijwilligers die al het verkiezingsmateriaal gaan verspreiden. Huis aan huis worden 13.000 speciale vouwfolders verspreid, we staan regelmatig op de Zwaansche Brug en bij winkelcentra met onder andere de bekende tomaatsponsjes, bierviltjes en magneetjes waarmee mensen hun stemkaart op de koelkast kunnen plakken, zodat ze niet vergeten dat ze op 18 maart moeten gaan stemmen. Op de verkiezingsdag worden nog  1000 laatste dagkaartjes verspreid. En wederom zullen tientallen sandwichborden met grote posters 'Reken af!' door heel Boxtel en Liempde aan lantaarnpalen te zien zijn.

Bestuurslid Willem van Meurs roemt de inzet van de vrijwilligers: 'Al deze enthousiaste vrijwilligers, die vaak al vele jaren lang actief zijn, zorgen er telkens weer voor dat al het vele partijwerk gedaan wordt. Die verdienen een groot  compliment. Zij hebben er voor gezorgd dat in de volksmond de SP de partij van de straat genoemd wordt.'