SP vraagt Sint Joseph om huren te matigen.

2 maart 2015

SP vraagt Sint Joseph om huren te matigen.

Foto: SP

De gemeenteraadsfractie van de SP heeft Woonstichting Sint Joseph per brief gevraagd om bij de komende huurverhoging per 1 juli de huren niet te verhogen met de maximaal toegestane percentages. Tevens vraagt de fractie om voor de groep(en) met de grootste betalingsproblemen, in ieder geval de gezinnen met kinderen, géén huurverhoging toe te passen en de huren te bevriezen.

Hoge huren

Door maatregelen van het kabinet VVD-PvdA, gesteund door D66, CU en SGP, zijn de huren in Nederland in de afgelopen twee jaar met bijna 10% gemiddeld gestegen. Dit komt door maatregelen die door deze vijf partijen zijn afgesproken in het zogeheten Woonakkoord: de inkomensafhankelijke huurverhoging en de verhuurdersheffing. Dit leidt tot forse huurverhoging per 1 juli aanstaande. Voor de laagste inkomens (tot 34.229 euro) gaan de huren met maximaal 2,5% omhoog, voor de middencategorie (tussen 34.229 en 43.786 euro) met maximaal 3% en voor de hoogste inkomensgroep (boven 43.786 euro) zelfs met maximaal 5%. Met name voor deze laatste groep kan het om vele tientallen euro's verhoging per maand gaan. Corporaties mogen zelf bepalen of ze de huurverhoging ook daadwerkelijk toepassen. Ze kunnen er ook voor kiezen om de huurstijging te matigen of zelfs terug te brengen tot nul.

Huur te Duur

De landelijke SP is samen met de lokale afdelingen een actie gestart om de huren betaalbaar te houden. Steeds meer huurders komen door de hoge huren (en andere rijksmaatregelen) in financiële problemen en krijgen met huurachterstand en huurschuld te maken. De SP heeft een landelijk Meldpunt Huur te Duur in het leven geroepen waar huurders hun verhaal kwijt kunnen. Deze verhalen zullen ter kennis gebracht worden van de Tweede Kamer en de verantwoordelijke minister.
In het kader van deze actie zijn in Boxtel 6000 huurflyers verspreid.

Onderzoek Atrivé

Dat de betaalbaarheidsproblemen van huurders serieus genomen worden door de verhuurders blijkt uit de opdracht die tien Oost-Brabantse woningcorporaties (waaronder Sint Joseph) gegeven hebben aan onderzoeksbureau Atrivé om de betaalbaarheid en beschikbaarheid van sociale huurwoningen te onderzoeken. Eén van de conclusies met betrekking tot de betaalbaarheid luidt dat vooral meerpersoonshuishoudens (gezinnen met kinderen) in financiële problemen zijn of dreigen te komen.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid Sint Joseph

De SP-fractie is met het college van B&W van mening dat alles in het werk gesteld moet worden om met name de armoede van gezinnen met kinderen terug te dringen. Ook zij hebben recht op een volwaardige deelname aan de samenleving. De SP doet een beroep op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van Sint Joseph.

Het verzoek aan Sint Joseph is tweeledig:
1. Verhoog de huren van alle drie categorieën niet met de maximaal toegestane percentages.
2. Bevries de huur van de groep(en) met de grootste betalingsproblemen, in ieder geval gezinnen met kinderen.
Dave van de Ven heeft er vertrouwen in dat Sint Joseph besluit tot huurmatiging: 'Volgens mij heeft de Woonstichting oog voor de betalingsproblemen van kwetsbare groepen, dat heeft directeur-bestuurder Rob Dekker ook al in de pers aangegeven. Bovendien heeft een aantal corporaties al laten weten niet de maximale huurstijging toe te passen. Ook steeds meer politieke partijen pleiten voor huurmatiging'.