Voortbestaan Forofiet onduidelijk

2 maart 2015

Voortbestaan Forofiet onduidelijk

Het is onduidelijk of Buurtkamer Forofiet kan blijven voortbestaan. Het gebied bij het Ronduutje krijgt een andere bestemming en de gemeente garandeert geen vervangende huisvesting. Ook is het onzeker of Forofiet nieuwe subsidie krijgt. Dat antwoordt het gemeentebestuur op vragen van de SP-fractie.

De gemeente stelt dat Forofiet een eenmalige subsidie heeft gekregen van Sint Joseph en de gemeente voor het organiseren van sociaal-culturele wijkactiviteiten. De huisvesting aan het Ronduutje is tijdelijk van aard omdat hier gebouwd gaat worden. De gemeente geeft  Forofiet geen garantie voor vervangende huisvesting. Voor wat betreft een nieuwe subsidie zegt de gemeente in antwoord aan de SP dat, zoals alle organisaties en bewoners, het bestuur van Forofiet ook betrokken wordt bij het proces rondom de bezuinigingen van subsidies. Het is dus ongewis of Forofiet in aanmerking komt voor een nieuwe subsidie en het is de vraag of Forofiet zonder subsidie kan blijven voortbestaan. Het gemeentebestuur is van mening dat het aanbod van activiteiten van Forofiet weliswaar gevarieerd is, maar dat de deelname beperkt is tot een bepaalde groep mensen. Daarom wil het gemeentebestuur dat er een breder ontmoetingspunt in de wijk Centrum-Breukelen komt. Bewoners en het nieuwe wijkplatform zouden daartoe het initiatief moeten nemen, aldus de gemeente.