Balans van 1 jaar college: er is veel tot stand gebracht

31 mei 2015

Balans van 1 jaar college: er is veel tot stand gebracht

De SP-fractie heeft de balans opgemaakt van het eerste jaar van het nieuwe college van B&W. In dat jaar is ontegenzeggelijk veel tot stand gebracht. De grootste verdienste van dit college is dat het door een nieuwe bestuurscultuur er in geslaagd is om burgers, bedrijven en instellingen mee te laten denken en doen, zodat er een groot draagvlak ontstaan is voor allerlei plannen voor een beter Boxtel.

Burgers zijn medestanders geworden in plaats van tegenstanders

Vanaf het begin heeft het college (Combinatie95, SP, INbox en D66) burgers en bedrijven op allerlei manieren betrokken bij het beleid en aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid.  Mensen werden niet voor voldongen feiten gesteld, maar juist aangespoord om zelf met ideeën te komen en mee te doen om gezamenlijk tot goede plannen te komen. Dat werd zeer op prijs gesteld. Door goed te communiceren met en te luisteren naar de burgers heeft het college het vertrouwen herwonnen van veel Boxtelaren: tegenstanders zijn medestanders geworden. Dat heeft geresulteerd in een groter maatschappelijk en politiek draagvlak, waardoor veel knopen doorgehakt konden worden en belangrijke plannen aangenomen zijn en uitgevoerd worden.

Wat heeft het college concreet gepresteerd?

Meest in het oog springende wapenfeiten zijn het economisch aanvalsplan van 1 miljoen en het herinrichtingsplan van de Markt. Over dat laatste plan wordt al twintig jaar gediscussieerd en het college is er in korte tijd in geslaagd om hier draagvlak voor te krijgen, een prestatie van formaat. Ook belangrijk is het vaststellen van de nieuwe detailhandel- en horecavisie, waarbij er ook uitbreidingsmogelijkheden zijn voor Oosterhof en Albert Heijn. Het college heeft verder een digitaal bedrijvenloket in het leven geroepen en de eerste vouchers zijn uitgedeeld aan bedrijven die het centrum aantrekkelijker willen maken.

In het kader van de participatiewet  is een werkmakelaar aangetrokken om vraag en aanbod voor mensen met een arbeidsbeperking aan regulier werk te helpen. Dat heeft resultaat opgeleverd: de eerste echte banen voor deze mensen zijn onlangs tot stand gekomen. Ook is er duidelijkheid gekomen over de realisering van een fietstunnel onder de dubbele overweg, waarmee een einde gekomen is aan jarenlange onduidelijkheid. In Boxtel is het laatste jaar flink gebouwd en er is een ruimere starterslening gekomen waarvan ook huurders gebruik kunnen maken. In de Stationsbuurt komt een systeem van gedigitaliseerd parkeren, waardoor een einde komt aan jarenlange onzekerheid. De Markt in Boxtel wordt eindelijk autoluw en er worden ter compensatie voldoende nieuwe parkeerplaatsen gerealiseerd. Bewoners van De Croon krijgen toch hun afsluitbare poort, terwijl dat eerder niet mogelijk was. In het centrum worden cultuurhistorische elementen versterkt en het terrein van de gemeentevijver en oude boomgaard wordt omgetoverd tot een fraai park.

Ook op sociaal gebied is er veel gebeurd

De snelle veranderingen en de daarmee gepaard gaande grote bezuinigingen als gevolg van rijksbeleid op het gebied van zorg, jeugd en werk, zijn in Boxtel tijdig en in goed overleg met betrokkenen op een sociale wijze uitgevoerd. In Boxtel-Oost is het eerste sociale wijkteam gestart. Als gevolg van extra rijksgeld kunnen mensen, buiten de Wmo om, aanvullende huishoudelijke hulp inkopen voor slechts 5 euro per uur. Voor het leefbaarder maken van wijken is voldoende geld beschikbaar gesteld en in de wijk Centrum-Breukelen is eindelijk een bewonersplatform opgericht. In de nieuw vastgestelde armoedenota is extra geld opgenomen voor de bestrijding van armoede onder kinderen. Ook is een nieuwe folder uitgebracht met daarin regelingen voor minima. Het armoedenetwerk is nieuw leven ingeblazen. Het college investeert in vrijwilligers en mantelzorgers door middel van extra geld voor begeleiding, opleiding en cursussen. Inmiddels is een klankbordgroep opgericht met daarin ook mantelzorgers. Tot slot zijn de uitgangspunten vastgesteld  op grond waarvan subsidies heroverwogen worden.

Fractievoorzitter Dave van de Ven: 'Het college heeft in een jaar tijd veel daadkracht getoond. Er is keihard gewerkt en er is veel tot stand gekomen. Er zijn natuurlijk ook enkele minpunten, zoals het moeten schrappen van de basisschool op Munsel en de financiële strop met De Kleine Aarde. De SP-fractie zal met name de ontwikkelingen op het gebied van de huishoudelijke hulp (Wmo) en jeugdzorg kritisch blijven volgen en we zullen blijven hameren op het realiseren van meer sociale huurwoningen'.