Poort in de Croonpassage door samenwerking gemeente en bewoners

9 mei 2015

Poort in de Croonpassage door samenwerking gemeente en bewoners

Foto: Willem van Meurs

De gemeente verleent vergunning voor het plaatsen van een poort in de Croonpassage aan de Markt. De poort zal dichtgaan op donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond van 22.00 uur tot 07.00 uur 's morgens. Daarmee zal voor bewoners de overlast van het uitgaanspubliek verdwenen zijn. De gekozen oplossing is het resultaat van een goed samenspel tussen bewoners en gemeente, aldus SP-wethouder Eric van den Broek, die complimenten van bewoners kreeg voor zijn inzet.

Goede samenwerking gemeente en bewoners

De vereniging van eigenaren heeft al eerder bij de gemeente het verzoek voor een poort ingediend, maar vond geen gehoor. Het huidige college koos voor een andere aanpak en wethouder Eric van den Broek ging in gesprek met bewoners. Deze organiseerden in september samen met de gemeente een goed bezochte avond in Café Rembrandt. Alles is daarna in het werk gesteld om aan de wensen van de bewoners tegemoet te komen. Bouwfonds, de eigenaar en verhuurder van de winkelpanden in de Croon en de hulpdiensten zijn in dit proces betrokken. Dit resulteerde uiteindelijk in het verlenen van de vergunning. Over het gebruik van de poort zijn met bewoners afspraken gemaakt. Hulpdiensten hebben toegang tot de Croonpassage. De poort is verborgen achter de pui, als hij dicht is, zodat het open karakter gehandhaafd blijft. De bewoners van De Croon betalen de poort.

Complimenten voor de wethouder

Wethouder van den Broek is in zijn nopjes met het resultaat: 'Ik denk dat er in het verleden wellicht te weinig gekeken is naar wat er wél mogelijk was in het realiseren van de wensen van de bewoners. Deze keer hebben we dat wel gedaan en we hebben gelukkig een manier gevonden om de poort te realiseren, zonder dat het open karakter van het gebied en de toegankelijkheid voor hulpdiensten in het geding komen.' Inmiddels heeft het bestuur van de vereniging van eigenaren opdracht gegeven aan een lokaal bedrijf. Naar verwachting is de poort geïnstalleerd op het moment dat het straatwerk van de eerste fase van het STA-P project gereed is. Het bestuur is erg blij met de inzet en betrokkenheid van de wethouder en heeft namens de bewoners en winkeliers haar dank uitgesproken.