SP Boxtel haalt handtekeningen op tegen zorgbezuinigingen

19 mei 2015

SP Boxtel haalt handtekeningen op tegen zorgbezuinigingen

Foto: SP

Op 1 mei jl. heeft de FNV een volkspetitie tegen de bezuinigingen in de zorg gelanceerd. Doel is om in zes weken 300.000 handtekeningen voor de zorg op te halen. De SP heeft via partijleider Emile Roemer laten weten het initiatief van de FNV actief te ondersteunen en een handje te helpen met het ophalen van handtekeningen. Ook in Boxtel springt de SP samen met de FNV in de bres tegen de zorgbezuinigingen. De komende weken zullen vrijwilligers van de SP op verschillende locaties in het centrum en bij winkelcentra aanwezig zijn om actie te voeren. Ook is het mogelijk om via de website van de SP de volkspetitie te ondertekenen.

Afdelingsvoorzitter en raadslid Marije van Kuijk zegt het volgende over de actie van de Boxtelse SP: ‘Onze partij staat helemaal achter de actie van de FNV en is graag bereid een handje te helpen. De zorg is van ons allemaal, van jong tot oud. Van de zorg wordt steeds meer een markt gemaakt, waar de centen boven de kwaliteit gaan. Werknemers in de zorg kunnen hun werk steeds minder goed doen. De afbraak in de zorg moet gestopt worden.’
De FNV presenteert in haar petitie een groot aantal alternatieven om de problemen in de zorg aan te pakken. ‘De kosten in de zorg kunnen beter gedrukt worden door de bureaucratie aan te pakken, door een eind te maken aan de macht en winsten van zorgverzekeraars, door te stoppen met absurde beloningen aan de top en door de professionals van de werkvloer weer aan het roer te zetten. Maar deze regering ziet de zorg als een probleem. Zorg is echter een oplossing. En een vak! Cliënten en patiënten moeten de zorg krijgen die ze nodig hebben’, zo licht Marije van Kuijk de actie toe.

De volkspetitie gaat uit van 5 actiepunten:

1.    Geen bezuinigingen op de zorg en ondersteuning thuis;
2.    Geld voor zorg moet aan zorg worden besteed, we stellen paal en perk aan winsten, bureaucratie en topbeloningen;
3.    Een norm voor voldoende personele bezetting in een zorginstelling, zodat cliënten altijd de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben;
4.    Werken in de zorg is een vak. Vrijwilligers en mantelzorgers zijn van enorme waarde, maar kunnen nooit professioneel zorgpersoneel vervangen;
5.    Echte banen in de zorg. Van een baan in de zorg moet je zelfstandig kunnen leven. We willen geen gedwongen zelfstandige zonder rechten zijn of verplicht worden loon in te leveren.

Boxtelse actie

In Boxtel zullen op zaterdag 23 mei en 30 mei aanstaande van 11.00 uur tot 15.00 uur handtekeningen worden opgehaald in het centrum bij de Zwaanse Brug en bij diverse Boxtelse winkelcentra. Daarnaast kan de petitie ondertekent worden via de website van de SP Boxtel, www.boxtel.sp.nl en via de website van de FNV: http://www.fnvvoorzorg.nl/forms/volkspetitie-red-de-zorg/.

De Boxtelse SP-afdeling heeft tevens handtekeningenlijsten verspreid bij diverse Boxtelse organisaties.