Zilveren Ragebol voor SP-gedeputeerde Johan van den Hout

11 mei 2015

Zilveren Ragebol voor SP-gedeputeerde Johan van den Hout

De Brabantse gedeputeerde Johan van den Hout (SP) heeft afgelopen zaterdag de Zilveren Ragebol gekregen uit handen van Jan Verschure van de Ragebol-beweging. Hij kreeg de onderscheiding vanwege de leiding die hij gaf aan het verzet tegen de plannen om in Noord-Brabant naar schaliegas te gaan boren. In 2014 werd van den Hout door Natuurmonumenten al gekozen tot Groenste Politicus van Nederland.

De nieuwe beweging van de Zilveren Ragebol bestaat uit een aantal oud-medewerkers van actiegroep Loesje die al sinds 1983 bekendheid kreeg met scherpe, aansprekende teksten op posters. De beweging streeft naar vernieuwing van onderop. De titel van het boek dat aan van den Hout werd meegegeven is heel toepasselijk: 'Flikker de hele bliksemse boel maar door het keukenraam'. De SP-gedeputeerde was in zijn nopjes met de ludieke prijs voor mensen die korte metten willen maken met vermolmde tradities en nieuwe wegen willen in slaan. Van den Hout: 'Boren naar schaliegas zou een keuze zijn voor de oude economie. Wij willen in Brabant inzetten op duurzame energie. Zo zal het nieuwe provinciebestuur verder gaan met het aandragen van innovatieve en duurzame plannen, zoals het realiseren van extra windmolens, met draagvlak onder de bevolking en zonder verrommeling van het landschap. Als het aan mij ligt gaat in de komende jaren de ragebol door Brabant.'